Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

søndag 1. juli 2012

Skal det være en dekoder, din lettlurte dust?

I den grad jeg trener, ser jeg på 45 minutter lange serier dekoderen min har tatt opp mens jeg svetter, for da kan jeg bekymre meg om rovmord i stedet for å kjenne hvor sliten jeg er.

I det øyeblikket jeg håper at noen kommer og skyter meg eller snitter strupen min med en sløv kniv, er det på tide å slutte å trene, men da ser jeg bare de siste 30 minuttene mens jeg hviler.

Kanalleverandøren vår er Canal Digital, og jeg og kundebehandlerne til Canal Digital har hatt mange og lange samtaler, og jeg har ansett kundeservicen til Canal Digital å være helt genial. De kan svare på alt og de har laaaange åpningstider.

Men nå er vi uvenner.

Jeg føler meg manipulert og brukt.

For hvor har de gjort av TV 2-kanalene? Og hvorfor i all verden skal de fjerne TV 2 Zebra? Jeg sjekket nettet og fant ut at TV 2 og Canal Digital krangler om penger og at Canal Digital hevder at det å putte kanalene til TV 2 så langt ned på kanallisten at man ikke gidder å lete lenger, ikke har NOE å gjøre med at de ikke er enige om avtalen.

Med andre ord mener de altså at kanaler som France 24, Animal Planet, Boomerang (?), TV 8 Follo og Fox Crime blir oftere brukt enn TV 2-kanalene.

Hvor dumme tror de vi er?

Kunne de ikke heller sagt «Vi er sure på TV 2 og inntil de blir enige med oss, gjør vi livet surt for dem». For det må jo være sannheten. Problemet med den måten de nå gjør det på, er at det er vi stakkars KUNDENE som LIDER.

Og antakelig TV 2s annonseinntekter. Men det var vel litt av tanken, tenker jeg.

Vi som er kabelkunder kan ikke velge hvem som skal levere tv-signalene hjem til oss - det er høyst sannsynlig enten Canal Digital eller Get - men vi kan selvsagt bytte ut en parabolleverandør hvis vi har disk og ikke kabel.

Det vil si at konkurransen på kabel så og si er null, men at den er større på parabol.

Canal Digital har tilbudt TV 2 58 øre for å sende signalene gjennom kabelnettet, mens de betaler langt mer for å sende signaler til parabolkundene.

58 øre er altså 8 øre mer enn en mynt som ikke eksisterer lenger!

En gjennomsnittlig regning fra Canal Digital er på 300 kroner. Av dette får altså TV 2 0,19 prosent, og det reflekterer neppe hvor mye kanalen blir sett på av en gjennomsnittlig Canal Digital-kunde, vil jeg tro.

*

Noe av det jeg setter mest pris på ved å leve nå og ikke på 70-tallet er at det nesten ikke finnes monopoler lenger. Da jeg var fire år var det venteliste på å få telefon fordi Televerket var den eneste leverandøren. Nå kan vi stort sett velge og vrake i det meste av tjenesteleverandører, og det tar bare minutter å få seg et annet mobilabonnement hvis man er misfornøyd med pris eller service. Eller reklamene.

Men i de tilfellene vi ikke kan velge - der en aktør blir en monopolist - stilles det store etiske og forretningsmessige krav.

Selskapet må oppføre seg pent og ikke skamløst bruke oss kunder som pressmidler, ellers blir det minus i boken. Og dårlig rykte. Og karma kommer til å bite dem i baken når de minst venter det.

Hvis de gjør alvor av å fjerne TV 2 Zebra slik at jeg ikke får sett reprisen av Criminal Minds, blir jeg skikkelig sur.

Jeg vet ikke hva han heter, men han spiller i Criminal Minds og virker veldig grei.

Ok, så er ikke dette et spørsmål om liv og død, men det betyr ikke at jeg finner meg i å bli brukt.

Dessuten har de sympatiske kundebehandlerne i Canal Digital igjen lurt på meg et produkt jeg strengt tatt ikke trenger. Når jeg tenker meg om, er det ikke rart samtalene våre er så hyggelige; jeg sier jo ja til alt de foreslår at jeg skal kjøpe. Og med to parabol-abonnement, ett hjemmeabonnement og til sammen seks dekodere, blir det en del.

I mai ringte jeg og ba om å få tilgang til de samme kanalene på begge parabolantennene, og det skulle de selvsagt hjelpe meg med, men ville jeg ikke prøve spesialtilbudet på Canal+?

Klart jeg ville. Med min økonomiske filosofi tjener man penger på gode tilbud.

Etter en måned ringte jeg for å klage på at vi likevel ikke hadde tilgang på de kanalene jeg bestilte sist (bortsett fra Canal+ som vi aldri har sett på) og det kunne de selvsagt ordne, men for ordens skyld måtte de gjøre oppmerksom på at jeg måtte betale en del ekstra.

Jeg mente bestemt at de sa at det lå inne i det jeg allerede betaler for og at de understreket det sist vi snakket sammen, men det var kundebehandleren uenig i. «Men dere tar jo opp alle samtaler. Sjekk hva dere sa til meg sist,» sa jeg, for i løpet av de ti minuttene jeg hadde ventet i telefonkø hadde en stemme sagt noe i retning av «fordi samtalen kan bli brukt til undervisning, tar vi den opp» omtrent 20 ganger, og i tillegg tar de et opptak hver gang man bestiller noe.

Kundebehandleren lovet å se på saken etter at vi hadde lagt på (yeah right).

For å bøte på eventuell misnøye, hadde hun imidlertid et tilbud som jeg fikk inntrykk av at jeg var den eneste som fikk; Jeg kunne få kjøpe en ny dekoder. Dekoderen ga meg tilgang til tusenvis av filmer via parabolen, og jeg skulle få den superbillig.

Selvsagt ville jeg det. Jeg tjente nesten tusen kroner på den beslutningen. Jeg fikk den for latterlige 999,-. Et kupp.

Helgen etter ringte jeg for å fortelle at vi ikke fikk inn en eneste kanal på den nye dekoderen, og da beklaget de veldig. Det var noen tekniske greier som ikke var aktivert.

For å leie filmer, måtte vi ha en ethernet-kabel, og den var naturligvis ikke med i dekoderpakken. Jeg sendte min kjære til Clas Ohlson, og nå har vi 16 meter mer kabel enn det vi hadde trengt. Men ingen filmtilgang.

Jeg ringte igjen. Og traff en overhyggelig mann som bare kunne beklage. Akkurat den dekoderen jeg hadde kjøpt, ville rett og slett ikke virke før om to til seks uker. Han beklaget igjen, men jeg hadde vel forståelse for at de ikke ville slippe et produkt før de var sikker på at det virket skikkelig?

Nei, tenk. Det hadde jeg ingen forståelse for i det hele tatt.

Da burde de faktisk ikke ha solgt det til meg, mente jeg. Den hyggelige fyren beklaget enda mer. Det var tross alt ikke han som hadde overtalt meg, men hvis jeg ville oppgradere dekoderen til en som også hadde opptaksmulighet, hadde han et tilbud jeg ikke burde avslå.

«Ikke faen,» brølte jeg. Allerede sur fordi jeg hadde brukt tre minutter for å lete etter TV 2 Bliss som skulle sende en eller annen serie som ikke krever noe av meg mens jeg ser på den. Jeg trenger det en gang i blant. Særlig etter å ha snakket med Canal Digitals kundeservice.

4 kommentarer:

  1. Du skriver fantastisk bra! Har akkurat funnet hit, er bare å kaste seg over de eldre innleggene. Gleder meg til neste gullkorn. Gjerne om "utopisten" - knallbra!

    SvarSlett
  2. Må være litt forsiktig med utopisten. Jeg har snart bursdag ... :-) Men det er klart - noen ganger MÅ jeg bare.

    SvarSlett
  3. Fantastisk godt skrevet, og viktige problemstillinger du tar opp.

    SvarSlett