Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

mandag 23. juli 2012

Sukkerhælvete

«Ikke gi meg sjokolade!» skrek jeg til min mann. Det var ikke meningen å være så høylytt, men på en annen side; han har jo ikke hørt etter før når jeg har brukt innestemmen. I åpenhetens navn må jeg også innrømme at jeg kalte ham en helvetes knudrekødd, men det tror jeg ikke han hørte.

Er det for mye å be om å ikke få sjokolade? Man skulle jo ikke tro det. Men hver fordømte gang noen har vært og handlet, blir det kastet en 200 grams sjokolade til meg. Som om jeg var en hund, og sjokoladeplaten var et kjøttbein.

Sammenlikningen med en hund er dessverre ikke så langt fra sannheten. Spesielt ikke hvis man legger til at hunden har rabies og er veldig sulten.

*

Jeg er veldig blid når jeg får sjokolade eller annet snop. Femten minutter etter inntaket blir jeg en hvit tornado. I dag ble vinduene vasket, i går ble alle skuffer og skap ommøbler.

Når hyperaktiviteten gir seg, kommer imidlertid grumset av personligheten min til syne, og jeg stiller verdens despoter i forlegenhet. 

Hodeskaller som muligens er laget av sukker

Jeg blir utspekulert, infam og smålig. Dette er sukkerhælvetes bakside.

*

Sukkerindustrien må bekjempes. Sukker gjør mer skade enn tobakk; for let’s face it: det er flere som misbruker sukker enn som forpester seg selv og sine nærmeste med stinkende røyk. 

*

Den internasjonale klassifiseringen av avhengighet tilsier at man er avhengig hvis man oppfyller tre eller flere av følgende kriterier:

1 Sterk lyst, eller følelse av tvang, til å innta substansen.

2 Problemer med å kontrollere inntaket av substansen, i forhold til å starte, avslutte, og mengden som inntas.

3 Fysiologisk abstinens-tilstand som opptrer dersom bruken av substansen opphører eller reduseres, eller viser seg med karakteristisk abstinensyndrom for den aktuelle substansen, eller gjennom bruk av samme eller beslektet stoff for å lindre eller unngå abstinenssymptomer.

4 Toleranseutvikling, slik at større doser må til for å gi samme effekt som tidligere.

5 Økende likegyldighet i forhold til andre gleder og interesser. Økende tid brukt på å skaffe seg substansen, på å bruke den, eller på å komme seg i form etter bruken av den.

6 Atferden og bruken fortsettes selv om det tilkommer åpenbare tegn på skadelige konsekvenser.

*


Så vidt jeg ser, er det full pott, og det er på høy tid å gjøre noe med saken.

Forslag mottas. Mitt eneste tiltak så langt er å forsøke å overtale (les: tvinge) min mann til å kjøpe den ringen jeg ønsker meg hvis jeg klarer å holde meg unna sukker i seks måneder, men han argumenterer med at det for det første er billigere for ham å fore meg med sjokolade dag og natt i tre år og for det andre at det ikke er særlig fristende å gi diamanter til gale mennesker som enten gliser, spinner rundt eller kjefter.

Og det skjønner jeg jo. Noe som må bety at aggresjonen begynner å gi seg.

Så da er det på tide med en Fruktnøtt igjen, tenker jeg.

Denne i størrelse 50, 




eller hundrevis av disse?

Hm


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar