Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

torsdag 24. april 2014

Mors visdom

Min sønn og jeg så på TV. Det var reklame for Skoringen.

- Du må aldri kjøpe sko til 199 kroner, sa jeg. – Husk det. Om du glemmer alt annet jeg har sagt til deg, så må du huske det.

Han så rart på meg. Det blåser jeg i. Man skal ha sans for kvalitet, og kvalitet koster mer enn 199 kroner.

Litt senere var det en politiserie, og en eller annen skurk så ut til å lure til seg penger.

- Du må alltid holde deg på riktig side av loven, sa jeg. – Om du ikke husker en dritt av hva jeg har lært deg oppgjennom årene, så husk dette: Hold deg ALLTID på riktig side av loven.

- Hva med de skoene? spurte han.

- Hvilke sko? Spurte jeg.

- De til 199.

Selges ikke på Skoringen, kan kjøpes andre steder i gave til koner og mødre

- Jammen, de skulle du jo ikke kjøpe! Jeg sa jo akkurat det til deg! IKKE kjøp sko til 199 kroner, sa jeg! Herregud, kan du ikke høre etter noen gang?

- Du sa at …

- Hør hva jeg sier nå da: IKKE kjøp sko til 199 kroner og IKKE gjør noe ulovlig. Er det så forbanna vanskelig?

- Men hva hvis jeg ikke har noe å ha på bena og det er kaldt? flirte han.

- Da får du holde deg inne. Gå inn på badet ditt, der er det varmt og godt.

- Er det ellers noe du vil at jeg skal vite?

Jeg synes han hørtes litt ironisk ut, men han så helt uskyldig ut. Nesten litt vel uskyldig.

- Ja. Når du blir voksen må du aldri glemme din gamle mor, men alltid prioritere din kone. Din fremtidige kone vil vurdere deg ut fra hvordan du behandler din mor – altså meg – og du bør vurdere henne ut fra hva hvordan hennes mor oppfører seg mot sin mann. Husk det.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar