Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

onsdag 17. september 2014

Kakemonster biter hodet av telefondame

Hvem fant opp kake? Fikk hun den rosen hun fortjente? Fikk hun en mistanke om hvor mye hun kom til å bety for millioner av mennesker verden rundt i generasjoner etter henne?

Visste hun allerede da hun tok sin første kakebit at oppfinnelsen hennes kom til å skape stor glede, men også en del sorg, selvforakt og håpløshet? Kjente også hun litt på lengselen etter kake da hun la seg om kvelden? Forbannet også hun kake da hun skulle kneppe kjolen før den store festen?

*

Jeg er faktisk ikke fanatisk gal etter kake. Ikke hele året. Men når jeg først har lyst på kake, har VELDIG lyst på kake. Som regel kommer lysten på kake etter uker med fullstendig kaketørke.

I dag kom lysten.

Sånn så den ut:

Kjeveproblemene er helt ute av verden. Ingen tvil om det.

Tyggemotstand: null.

Å, så godt. Nesten uanstendig godt.

Stryk nesten. Denne kaken burde ha 18-årsgrense.

Jeg registrerte så vidt at kollegene mine snakket om meg:

- Jøss, ska si hu liker kake.

- Har 'a 'kke smakt kake før, eller?

- Nå holder 'e.

- Hei! Birgitte! Har 'u hørt om Kakemonsteret?

*

Det de ikke hadde forstått, var at hvis ikke jeg hadde spist den kaken, så hadde de for alvor blitt kjent med Kakemonsteret. Alle Kakemonsteres mor, faktisk.

*

Men etter inntaket av kaken, ble jeg helt i vater. Med unntak av en mindre variasjon i blodsukkeret skulle det vise seg, for da jeg kom hjem ringte Canal Digital.

Klokken var 19.11:

- Hei, det er Birgitte Frisch.

- Hei, e det Birgitte Frisch? Æ ringe fra Canal Digital. (Dama klarte faen meg å sende smilefjes gjennom telefonen.)

- Ja. Som. Sagt.

- Det va fint, sjø. :-) :-)

- Fordi ...?

- Ja, først må æ gjær dæ oppmerksom på at samtalen blir tatt opp og så: Du har jo både bredbånd og TV gjennom oss. :-) :-)

- Ja. Og så?

- Ja, vi har fådd no klaga fra nærområda på at det e litt trægt, sjø. :-) :-)

- Vet du i det hele tatt hvor jeg bor?

- Ja? :-) :-)

- Da vet du også at vi har en tv- og bredbåndspakke gjennom sameiet?

- Ja, men vi har fått klaga, sjø. Du har berre 5 .... :-p

- Det er veldig rart, for sist dere ringte sa jeg ja til 12 mega-ett-eller-annet, og nå vil jeg at du skal gå tilbake og sjekke om jeg har betalt for 12 ett-eller-annet uten å ha fått det, og dessuten vil jeg at du skal sjekke loggen din hvorfor ikke noe har skjedd siden sist jeg ringte og klaget på at jeg ikke hadde fått det.

- Hvis du vil ha større hastighet, e det berre å si ja tel det det tilbudet æ har tel deg no ... :-o

- Det kommer ikke til å skje!

- Men e du ikkje interessert i ... :-%

- Det jeg er interessert i er at du skal bruke opptaket av denne samtalen til å forbedre dere. Dere skal ikke ringe kundene ned MIDT I DAGSREVYEN når dere ikke har gjort jobben deres ordentlig første gang og nå synes jeg du skal legge på og finne ut hva som har skjedd.

- Vess du vil ha bettre hastighet seinar må du reng 06090, det e mykje enklar før dæ å berre sei ja tel det eg kan telby dæ nu. :-(

(Hadde hun byttet dialekt?)

- Nå legger jeg på!

- Æ kan telby dæ betre hastighet ... :-( :-(

Jeg la på.

*

Konklusjon 1: Én kakebit holder ikke - i noe fall.
Konklusjon 2: Det finnes kanskje ikke nok kake i verden for at en telefonselger skal få meg i godt humør.
Konklusjon 3: Jeg må ha mer kake i morgen.

2 kommentarer:

  1. enig i alle tre punkter. selgere av nær sagt alle slag er slitsomme, telefonselgere er en egen, motbydelig rase. jeg kan si det, for jeg har jobbet som en (i min spede ungdom) og gikk til og med på telefonselgerkurs i forkant. skrekk. jeg jobbet der i en hel måned, lengste måneden i mitt liv. fryktelig.

    og kake er bra. i dag får jeg venninnebesøk og jeg skal igang med bake sinnsyke brownies :)

    SvarSlett