Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

fredag 20. mars 2015

- Emuens testikler er sorte

- Du har tatt på deg det skjørtet bare for å fremprovosere en blogg, sa min mann anklagende.

Dagens outfit

Jeg benektet ikke det. Sist han beskrev antrekket mitt, mente han at jeg så ut som en laks, så jeg sa bare:

- Så hva synes du jeg ser ut som, da?

Og selvsagt klarte han ikke holde seg. Jeg så hans indre kamp, og jeg så at han ikke greide å holde tilbake en spydighet.

- Du. Ser. Ut. Som. En. (host) EMU! kom det støtvis.

Likere blir det ikke

En emu, du. En diger fjærkledt sak med stygge knær og rynker på halsen.

Jeg så meg i speilet og så at han kanskje hadde mer rett enn han visste selv. Jeg har alltid hatt komplekser for knærne mine, og de siste fem årene har jeg løpt fort og smilt mye, i håp om at folk ikke skal legge merke til halsen min.

*

I bilen på vei til jobb begynte han å fortelle alt han visste om emuer. Det siste han hadde sett før han sovnet i går kveld, var programmet Bizzare Food America der de tilbereder mat man aldri skulle tro noen kunne spise. (Den norske versjonen heter Der ingen skulle tru at nokon kunne bu, og handler om steder man aldri skulle tro at noen kunne bo.) 

I går sto emuer på menyen i Amerika, visstnok.

- Jeg kan alt om å tilberede emuer, skrøt han.

Og da lurte jeg naturligvis på hvordan han ville tilberedt emuen meg. 

Visstnok burde jeg trekkes sakte på en seng av varmeflasker.

*

- Emuenes testikler er sorte, fortsatte han, men så husket han plutselig at hans kone satt og samlet stoff til bloggen, og da klappet kjeften igjen med et smell.

Jeg tidde stille i to minutter. Noe som er 90 sekunder lenger enn nødvendig for at han skal glemme at verden er ond.

- Hva er forskjellen på en struts og en emu, forresten? spurte jeg.

Han tenkte lenge.

- Emu må være et påskedyr, kom han til.

- Et påskedyr???

- Ja, for det er jo i et hvert påskekryssord, svarte han fnisende.

*

Vel fremme på kontoret møtte jeg en kollega i døren.

- Hei! hilste jeg med et smil.

Han så kritisk på skjørtet mitt.

- Du ser ut som en stor hundepose, smilte han tilbake.

2 kommentarer:

  1. Ha,ha,ha...fint at dere har stor takhøyde både hjemme og på jobben. God helg!

    SvarSlett