Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

onsdag 14. januar 2015

Aftenlandet

I dag fikk jeg en ny påminnelse om den lille hjerneskaden min. Den som gjør at jeg kan høyre, men ikke venstre. Jeg skulle finne frem til et møterom, og hadde en kjentmann bak meg som sa ting som "Vi tar trappen, det er bare fire etasjer" og "Inn til venstre her, ja".

Jeg virret rundt som en andpusten, hodeløs høne.

*

I tillegg til hjerneskaden, har jeg en stund hatt mistanke om at jeg har en slags selektiv dysleksi. Ikke bare trodde jeg lenge at veldedighet ble stavet vedledighet (jeg synes fremdeles det er logisk at det skal hete ved-ledighet, men jeg ser den saken som tapt) - men jeg trodde veldig lenge at Fotballfrue kalte seg Fotballflue, og de siste dagene har jeg gått rundt og lurt på hva hundematen Pedigree Pal har å gjøre med demonstrasjonstog fulle av sinte mennesker.

"For dogs," tenkte jeg. "Kanskje det er noe der?"

Inntil jeg forsto at den angstbiterske organisasjonen ikke heter Pedigree, men Pegida.

Hva i alle dager er Pegida? tenkte jeg og lurte et øyeblikk på om de hadde tatt navnet etter sykdommen urinsyregikt, men så kom jeg på at den sykdommen kalles Podagra.

Undres på om Pegida har noe med operetter å gjøre, tenkte jeg og nynnet lett ubevisst på Tryllefløyten. Men nei, da. Det var Papageno. Og det var jo ikke engang så nært rent fonetisk heller.

Så jeg måtte google. "Hva faen står pagida for" googlet jeg. Det virket ikke så godt, så jeg strøk "hva faen står" og "for", og fikk opp en YouTube-video med et fargerikt popband fra Øst-Europa et sted.




Det er litt håpløst at jeg ikke klarer å huske navnet på disse demonstrantene, så jeg kopierte navnet fra en avisartikkel og limte det inn i søkefeltet. P-E-G-I-D-A, ikke pagida. Det hjalp.

Jeg ble ledet videre til nettstedet document.no som ligger så langt til høyre at selv jeg som kan høyre, men ikke venstre, klarer ikke å finne noe vettugt der.

Der fant jeg endelig forklaringen bak det merkelige navnet: Patriotische Europäer gegen die Islamisierung des Abendlandes.

Oversatt fra tysk til norsk, blir det "patriotiske europeere mot islamisering av Aftenlandet".

*

Jeg fantaserte om å spørre demonstrantene fra Pegida om de visste hva Aftenlandet var. Det kunne blitt gøy, tror jeg.

- Hei, jeg lurer på om du vet hva Aftenlandet er?
- Det skal du bare ta lang fart og drite i, din jævla muslim!
- Jeg er medlem av Statskirken og er norsk i 28 slektsledd.
- Jævla sosialist, da!
- Jeg er Høyre-medlem.
- Driter vel jeg i!
- Men vet du hva Aftenlandet er?
- Det er sikkert et land fullt av svartinger!
- Du tenker på at Aften refererer seg til natten, og at natten er mørk?
- Ja! Pell deg tilbake til Aftenlandet, din jævla merr.

*

Hvis du ikke vet hva Aftenlandet er, skal du ikke være så lei deg. Med mindre du var en av dem som gikk i toget bak initiativtakeren Max Hermansen. Da kan du begynne å bli lei deg med det samme. Jeg tror nemlig ikke du er særlig smart. Du scorer lavt på inkludering og har åpenbart ikke evnen til å se nyanser.

Uansett; Aftenlandet betyr Vesten. Så nå vet du det uansett hvem du er.

*

Hvis du skal huske én ting fra dette innlegget, vil jeg du skal huske at urinsyregikt er det samme som Podagra. Det er nyttig kunnskap hvis du skulle bli syk selv eller kjenne noen som er syke. Podagra er visstnok veldig vondt, og jeg vil at du skal vise omsorg for dem som har det vondt.

Det du likegodt kan glemme etter å ha lest denne teksten, er navnet på den organisasjonen som leder sure, sinte mennesker i tog. Sånt kan man ikke kaste bort energi på.


Dette er en faksimile fra nettstedet document.no. Det blir ikke Swedoor neste gang jeg skal kjøpe dør.

4 kommentarer:

  1. Elsker innlegget ditt. Og konklusjonen din. Nå er de visst to Pegidaer også som "konkurrerer" om konseptet. Flott. La dem krangle seg selv ihjel og spise opp resten fra innsiden.

    Jeg kjenner forresten en som fikk podagra, en ung kjekk mann. Det skulle ties ihjel forsto jeg. Er forøvrig det Hyacint Bucket påberoper sin mann...

    SvarSlett
    Svar
    1. Min far leste innlegget og presiserte at podagra er urinsyregikt som har satt seg i tåa. Men som han sa "Det er jo egentlig det samme, for uansett hvor jeg har vondt så mener moder'n at det er urinsyregikt og st jeg har spist eller drukket noe jeg ikke skulle".

      Slett
  2. En av de bedre kommentarene jeg har lest om Pedigree/Pagida. På linje med denne http://heltnormalt.no/nasjonensoye/2015/01/13/203500

    SvarSlett