Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

torsdag 22. januar 2015

Min ytre omstendighet

- Det er forskjell på kvinner og menn, konstaterte min mann da vi kjørte til jobben i dag.

Jeg var spent på hva som kom, men tippet på ett eller annet om kvinner bak rattet. Der tok jeg feil. Han ville snakke om ledelse.

- Kvinner er mer …

Jeg sa at jeg vurderte å stoppe ham, men at dette antakelig kom til å bli så gøy at han bare måtte fortsette.

- Jo, men er du ikke enig i at kvinner og menn er ulike som ledere? spurte han.

Jeg sa at jeg var mest enig i at mennesker var ulike som ledere.

- Kvinner er jo mye mer opptatt av prosess, av forankring og det fører ikke til så mange konflikter når kvinner er en del av en diskusjon.

Jeg fant det mest redelig å minne ham på at jeg og hormonene mine var delaktig, om ikke ansvarlig, for et par av konfliktene vi har hatt gjennom et 17-års langt ekteskap. Han sa at han ikke mente private forhold, men sånne forhold som var på en arbeidsplass.

- Men ikke arbeidsplasser der det bare er kvinner, sa han og grøsset. – Der er det jo bare jævelskap og intriger.

- Nå må du bremse, sa jeg, men han trodde han hadde oversett et rødt lys og bilen skled noen meter.

- Du må bremse fordommene dine, sa jeg. – Jeg vet om mange kvinner som skjærer gjennom og beslutter som bare rakker’n, og jeg vet om mange menn som er så konfliktskye og har så mye beslutningsvegring at de trenger hjelp med å kle på seg.

Han lurte på om jeg siktet til kongehuset når det gjaldt det med å kle på seg, men jeg sa at det nok var lenge siden de kongelige hadde en så stor grad av service blant tjenerskapet.

- I det minste håper jeg det er slik at de kler på seg selv, sa jeg og benyttet sjansen til å gjenta at jeg er republikaner og at Slottet gjerne kunne bli brukt som studentleiligheter eller asylmottak for min del. Det siste om Slottet sa jeg bare for å provosere.

- Det ER forskjell på kvinnelige og mannlige ledere! slo han fast. Kvinner ER mer … kall det gjerne «påvirket av ytre omstendigheter enn menn».

Jeg ga ham delvis rett, sa at jeg betraktet ham som en ytre omstendighet og at han antakelig var grunnen til hodepinen min.

Kvinnene kommer fra den heteste planeten. Det kan forklare mye.
For eksempel hvorfor vi foretrekker en innetemperatur som ligger høyere enn det menn liker.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar