Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

torsdag 12. februar 2015

Hjemmealenefest

Dyret og jeg er hjemme alene. Og når jeg sier dyret, så mener jeg dyret og ikke gubben. Det skulle tatt seg ut. Heldigvis har vi tilgang til hjelp og støtte (diverse ærender og bikkjelufting) for 16-åringen er hjemme, men han titter bare tidvis ut av hulen sin.

Dyret kjeder seg. Han er en vakthund, men det er ikke en skurk i mils omkrets. Derfor prøver han desperat å fange oppmerksomheten min.

Jeg kjeder meg så mye at jeg holder på å døøøøøøø!

- Skal vi sende en hilsen til pappa? spurte jeg og tok en selfie.

Jeg kan leve litt lenger hvis jeg bare får ligge med nesen inn i halsgropen din. HELE TIDEN!

Det bildet ble aldri sendt. Han nektet å lage duckface.

- Gå bort, jeg skal blogge, sa jeg.


Om meg?

Jeg sa at det var vanskelig å komme utenom å nevne ham. Det skjer ikke mye annet her.

Ferdig, eller?

- Nei, jeg har ikke begynt engang! sa jeg.

Du er så treig at jeg nesten sovner her jeg står. Skal vi gå en tur?

Jeg opplyste om at det ikke var min jobb og refererte til en sms-utveksling jeg hadde med min mann i går.


Han: Har dere gått tur med W?

(W = dyret)

Jeg: Nei, det har vi sluttet med. Vi lar ham bare gå litt ute på verandaen.

Han: Holder det?

Jeg: Ikke alltid.

Han: Han vil vel ikke tisse der ute, tenker jeg.

(Men i all verden?! Verken han eller jeg vil vel ha verandaen full av bikkjepiss??? tenkte jeg og lurte for n'te gang på hvor lettlurte menn er. Eller hvor dumme de tror vi kvinner er ...)



Jeg: Men da ber jeg bare Henrik om å holde bikkja over toalettet til han produserer. I kveld måtte han holde dyret i nesten en halvtime, men det gikk til slutt.

Han: Så hvem gikk tur?

(Ok. Dette kunne tyde på at han ikke trodde meg, men den valgte jeg å overse.)

Jeg. Selv om han traff sokken til Henrik. Det meste kom i do, da. I morgen stenger jeg dyret inne på badet, så kan han tisse i dusjen. Jeg orker ikke stå opp tidlig på grunn av det loppeskinnet.

(Dette greide jeg nesten ikke skrive, for jeg synes det var så ekkelt, men man skal visst tvinge seg selv ut av komfortsonen en gang i blant. Det skal utvide ens horisont.)



Jeg: Nå ligger han på puten din og fiser. Spørs om det ikke hadde vært lurt å gå en tur med ham likevel. Men du er jo hjemme igjen fredag, ikke sant? Han holder seg et par dager.

Han: Kanskje H kan gå tur med ham nå?

Jeg: H sover. Er du redd for puten din?

På det tidspunktet var klokken halv ett. Han sendte den første meldingen kvart over tolv.

Han ringte.

Og jeg sa at han like gjerne kunne spurt om jeg hadde pusset tenner. 

- Vi klarer oss faktisk fint selv, sa jeg.

Heldigvis tok han poenget. Men jøss og kors, så lang tid det tok.

2 kommentarer: