Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

søndag 24. februar 2013

"3 kraftfulle akvatiske livsformer"

I mange år har jeg vært i en ond sirkel. Men det har ikke vært min skyld. Jeg fraskriver meg med dette alt ansvar.

Vi kvinner er ikke alltid så selvsikre og vakre som vi kan se ut som. Inni oss er mange av oss fremdeles usikre jentunger, og hvis vi blir sett før vi har fått på oss ansiktene våre, kan vi skremme fanden og mora hans på flat mark.

Dette gjelder selvsagt ikke alle, men det må gjelde flere enn meg, for ellers hadde ikke kosmetikkindustrien giddet å bruke så fryktelig mange penger på å utnytte usikkerheten.

*

I dag har jeg ryddet ut av badeskapene på hytta. Jeg skjemmes ved tanken på at den summen jeg har brukt på alle disse produktene antakelig kunne holdt en liten afrikansk landsby med rent vann i flere uker.

Her er innholdet i hylle nummer 1:


Og her er det som sto i hylle nummer 2:


Jeg tok ikke bilder av det som sto i det andre skapet. Men jeg kastet alt.

Den observante leser vil se at jeg ikke har vært spesielt trofast mot ett merke opp gjennom årene. Det har endret seg. Jeg har blitt voksen. Jeg lar meg ikke lure av rekamene lenger.

*

For vi som ukentlig leser ett og annet dameblad blir regelrett bombet med tekst og bilder som skal få oss til å tro at vi trenger nok et produkt for å bekjempe alderdommen.

I siste nummer av KK fant jeg følgende annonser:



Under overskriften "Hva om en foundation kan forvandle huden din på 4 uker?" prøver Lancôme å få meg til å tro at pigmentflekkene, porene og rynkene mine skal forsvinne.

La meg si det slik: Hvis noen har funnet opp et produkt som endrer huden din på fire uker, burde du bli redd. Celleforandringer er ikke til å spøke med. Statistikk er derimot kjempegøy. Når det statistiske grunnlaget Lancôme baserer sine resultater på er på 48 kvinner, blir det rene komikveld.


Cliniderm har testet på "kvinner som bor i Norge". De sier at 97 prosent ville byttet fra sin nåværende hudpleie til Cliniderm. Utvalget er på "50 kvinner med en gj. snitt alder på 44 år som lever i Norge i en periode på 2 uker". (Skrivefeilene er ikke mine.)

3 prosent - eller 1,5 kvinner - er ikke enig i at Cliniderm er så bra. Det er vel det mest oppsiktsvekkende i denne reklamen, tror jeg.

Cliniderm selges via apotek. I alle fall tror jeg det. Nederst står det "UTVIKLET AV ACO EKSKLUSIVT PÅ APOTEK". Hva nå det måtte bety.

Cliniderm har visstnok en unik formel (ja, ellers hadde de vel fått trøbbel med patentloven, tipper jeg) som inneholder "anti-agepeptid" og "Tetrapeptid-21". Så nå vet vi det.


Origins er basert på "stamcelleteknologi fra bringebær". Gå hjem og skam deg hvis du gikk på den. De oppgir ikke hvor mange disse testdeltagerne var, men de håper kanskje at vi skal tro at det er 4,6 millioner?



Biotherm har testet sitt produkt på 41 kvinner i fire uker. Ved hjelp av disse 41 kvinnene, fant de altså ut at du blir fem år yngre på fire uker. Du tror ikke på det når du tenker deg om, håper jeg? Så hvorfor kjøpte du det da? Lot du deg overbevise av "En kombinasjon av 3 kraftfulle akvatiske livsformer"? Akvatiske? Livsformer? Løp!


Eucerin HYALURON-Filler inneholder "Glycine Saponin". Jeg sier ikke mer. Eller jo; Hvis noen hadde påstått at Glycine Saponin var en ny kjønnsykdom, hadde jeg ikke løftet et øyenbryn.



Estée Lauder gir oss "den første komplette antialdringskremen med den banebrytende IntuiGen Technology". Dette er svære greier, gitt. Vi snakker IntuiGen!

Hele 97 prosent sa at de fikk fastere hud. Markant fastere hud, til og med.

Utvalget som ble testet var 24 kvinner. To av dem gikk ikke god for det der med fastere hud. Hvis de finnes, er de mine to nye forbilder.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg inn en kommentar