Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

tirsdag 26. februar 2013

Blonder både her og der

Hei, det er meg igjen. Hun som gjør livet ditt enklere ved å fortelle deg ting du ikke ante at du trengte å vite. Denne gangen vil jeg at du skal være påkledd (for det er et passende uttrykk i denne sammenhengen) når du kommer opp i en diskusjon om årets brudekjoler.

Uansett om du er mann eller kvinne vet du ALDRI når du står midt i en diskusjon om blussende bruder. Kanskje du til og med har tenkt å gifte deg i år? Hvis du allerede er gift, vil jeg minne om at det er lov å gifte seg helt til man finner den rette, og har du funnet ham eller henne, så fri en gang til.

Mange vil bli glad for det, jeg ville lagt fyren inn til observasjon på Gaustad, men der har du meg. Jeg er ikke så romantisk anlagt. Den romantikken som ikke kan oversettes til karat, er stort sett bare ord. Det er min erfaring.

*

Jeg har giftet meg to ganger. Den første gangen var et slags prøveekteskap. Kjolen ble valgt ut fra at den 1) var billig og 2) jeg så utrolig tynn ut i den. At jeg giftet meg i juni og at kjolen var billig fordi det var en typisk vinterbryllupskjole, reflekterte jeg ikke over før jeg så brudebildene. Og da de endelig ble fremkalt, hadde det skjedd to ting; 1) vi var enige om at vi ikke kom til å tilbringe alderdommen sammen og 2) jeg var gravid.

*

Gang nummer to ble kjolevalget motivert ut fra hva som passet min enorme kropp. Jeg fødte i mars og vi giftet oss i romjulen, så jeg trengte en kjole jeg kunne presse mine + 30 kilo inn i. Det eneste jeg fant var en brun, høyhalset sak, og da vi kom inn på ambassaden i Stockholm ble vi møtt av en isbjørn som rynket på nesen.

Det hadde ikke vært så rart hvis ikke isbjørnen var utstoppet, men der og da synes jeg det var helt naturlig; Jeg så ut som en sperreballong innhyllet i brun, nervøs fløyel, og brudebildet vi tok er kun egnet til utpressing.

*

Men så til sesongens brudekjoler. Jeg har sett gjennom 3,17 minutter med video om vårens trender når det gjelder brudekjoler på dagbladet.no, og her er avskriften av innslaget. Du kan altså lese dette i stedet for å måtte bruke 3,17 minutter av livet ditt på dette våset, og da har jeg ikke regnet med reklamen du må se på før innslaget starter.

For å være grei med deg, har jeg lagt inn mine kommentarer i rødt.

*

Reporter: - Det er snart vår og bryllupssesongen nærmer seg med stormskritt. Vi har snakket med kjoledesigner Hamid Sadoni om årets brudekjoletrender.

(En fantasifull og beskrivende intro som skal vise seg å matche resten av innslaget ganske godt.)

Sadoni: - Det er A-fasongen som er veldig inn. Enten er det litt florlett, eller så er det tyll, men likevel; behold den A-fasongen. Æææ ... Blonder er veldig inn. Både med bruk av detaljer på kjolen eller det kan være i toppen av en kjole eller det kan faktisk være langermet topp eller bolero som er veldig inne. Ææææ. Draperinger; veldig mye inn. Blonder kan komme også faktisk i brodert versjon også. Fifties er veldig inne, sånn som dere ser her:


... og twenties. Twenties da tenker vi liksom på litt mer detaljer, sånn som dette her:


- Det var ganske mye broderier og sånne ting i denne tiden.

(Fem ting som er veldig inne, her altså. Jeg har kanskje ikke sagt det, men overskriften er "Her er brudekjolen alle bør passe seg for". Blonder, draperinger, tyll, florlett, A-form, fifties og twenties er imidlertid helt greit.)



Reporteren: - Hvilken fasong passer best til de forskjellige kroppstypene?

Sadoni: - Vi har egentlig ikke noe sånn fasitsvar på hva man bruker, for at det er jo æææ ... litt individuelt ... æææ .... på fasongen til kunden. Høyden og ... ja ...litt forskjellig.

("Litt forskjellig"??? Snakk ut, gutt. Du mener høyde og vekt, ikke sant? Eller kanskje du mente pukkelrygg?)

- Så det som vi pleier å se på i alle fall for de som er litt ... korte ... så pleier vi liksom å anbefale at de ikke går med en svært bløtekake, liksom.

(Det han mener å si er at hvis du er feit, har du bare en jobb frem mot bryllupet; Slank deg. Masse.)

- Vi har en regel som sier "jo større kjole du har, jo mindre du blir".

(Jeg vil være bitte liten og veldig søt, bør jeg velge en ekstra høy bløtkakekjole, da? Neppe.)

- Så det er det du må huske på, er at når du har ... æææ ... det er jo mange som satser på strapless-kjoler ... det er ikke ofte det fungerer, så du må bare se om det går eller ikke.

(Men likevel er butikken full av kjoler uten stropper? Vedder på at du aldri har kalt en vordende brud for en feilstappa pølse selv om du har hatt lyst. Forresten: Er kjoler uten stropper den alle bør passe seg for? Har ikke desken orket å se innslaget og bare laget en overskrift på måfå?)

- Når du har en midje så er det veldig fint å fremheve den; gjør det ikke skjul det.

(Og hvis du ikke har det ...?)

- Men tenk først og fremst personlighet, og vise frem hvem du er.

("Vise hvem du er"? Det vil jeg sterkt fraråde. Husk at en brud med PMS og sjokoladesug ikke akkurat er idealet. Nei, på denne dagen bør du undertrykke personligheten din og late som du er søt og hyggelig.)

- Du bør tenke på hva jeg er og hva jeg skal ha på meg og at jeg skal slappe av med den kjolen. Det er en stor dag, og det er veldig viktig å slappe av på den dagen, og det er veldig viktig å ha noe som du VIRKELIG kan slappe av i.

(Yeah, right. Kan jeg få se hva dere har i joggebukser? Med blonder og litt tyll?)

Reporter: - Marit Kaper, innehaver av Din Brud og Selskap, forteller at det er mange kjolefasonger å velge mellom.

("Din Brud og Selskap"???? Hadde hun ikke råd til flere bokstaver i navnet? Hva er feil med "Din brud og ditt selskap"?) 

Kaper: - Det er retro, blonder, tyll, havfrue og STORE kjoler.

("Havfrue"????)

Reporter: - Det er jo veldig mye blondekjoler å se i butikken din her, er det også veldig stort nå?

(HAR DU TUNGT FOR DET, ELLER???)

Kaper: - Ja, det er det. Også blonder (nei, vel?), retro også videre ("også videre?"). Det er veldig i skuddet. Også faktisk så er det en god del som gjerne vil ha stropper, fordi at det er mangelvare. De fleste kjolene er jo tubetopper, så når kundene ser denne, blir de veldig happy.

(TIPS: Ta inn mer av det kunden vil ha. DA VEL!)

- Eller så er det denne her; det er også en retro med spagettistropper og veldig åpen rygg, for det er mange som har lyst på det. Blonder, enkel ... ja, hvis du skal gifte deg i hagen hjemme ... så er det virkelig kjolen for deg.

*

Så hva har vi lært av dette? Jo. Hvis du plutselig befinner deg midt i en diskusjon om brudekjoler, er blonde-kortet ganske trygt. Men jeg vil anbefale deg å pense samtalen inn på noe annet. Krig og fred, eller noe. Og hvis noen lurer på hvor du fikk den ideen fra, kan du bare si at krig og kjærlighet er nært beslektede tema. Det vet alle som har kjøpt brudekjole mer enn én gang.

6 kommentarer:

  1. Hææærlig! Så tilfeldigvis denne artikkelen før idag, og hadde endel røde kommentarer i hodet selv! Tihi!
    Hilsen Birgitte
    ...som ikke har kjøpt brudekjole, men arvet mors! Lurer på om jeg skal fri igjen, bare for å kunne gå å shoppe kjole!!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er ikke den dummeste begrunnelsen verden har sett. Kjør i vei, sier nå jeg!

      Slett
    2. kjoler er aldri feil. og det er like morsomt å gå på kjoleshopping som å faktisk bruke kjolen på den store dagen ... så hvorfor ikke bare gå på prøving .. ? ;)

      Slett
  2. Blonder med bare netting eller ingenting under, er og vil alltid være 80-tallet for meg. Og ikke den morsomme, gøyale, friske eller fine delen... som det jo var så mye av.
    Men der har du meg. Som giftet meg i bunad. Og hadde brudekjole til middag... more is more.

    SvarSlett
    Svar
    1. 80-tallet var traumatisk for mange av oss. Men bunad! Bunad passer til nesten alt.

      Slett
  3. morsomme refleksjoner. jeg giftet meg i fjor faktisk, annengangsbrud jeg også. og denne gangen fikk jeg velge kjole helt selv.engelske blonder og en syk og deilig utringning stod øverst på ønskelisten, og jeg ble ikke så verst om jeg skal si det selv. nå får jeg vel ikke lagt ut skrytebilde her, men om man sammenligner meg som førstegangs og annengangsbrud ser man TYDELIG forskjell. og da mener jeg ikke bare på kjolen, men på glansen i øynene. ikke minst på brudgommene.

    SvarSlett