Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

onsdag 8. januar 2014

Drømmen om strykejernet

Jeg sto stille i kø nedover en bakke. Det lå en buss foran meg og køen var - så vidt jeg kunne se - grunnet veiarbeid. Jeg fomlet med ledningen til et strykejern som jeg etter en stund heldigvis greide å koble til, for jeg tenkte at køståingen like godt kunne brukes til noe fornuftig: som for eksempel til å glatte ut passasjersetet.

Det var en utfordring å stryke et skinnsete samtidig som jeg holdt øye med om køen begynte å gå, og til slutt ble det for mye (man vil jo ikke krasje) så jeg la fra meg strykejernet (på siden, slik at det ikke skulle svi noe) og slapp bremsene.

Etterhvert gled køen såpass fort at jeg ga opp hele strykingen, og det var litt irriterende, for jeg hadde tenkt å ta et bilde og legge det ut på Instagram med teksten #køståing #effektiv #strykejern.

*

Jeg våknet (det var en drøm, ja, jeg er ikke helt gal). Jeg var irritert og flau, og reflekterte litt over trafikksikkerhet, Tårnfrid-tendenser og hvor mye dumt hjernen min klarer å dikte opp. Men ikke minst tenkte jeg over om jeg var blitt avhengig av sosiale medier.

Konklusjonen ble at jeg absolutt og så langt ifra var avhengig av noe som helst. Helt siden jeg var liten og slet med å slutte å suge på tommelen har jeg være redd for å bli avhengig av noe.

Antakelig er det derfor jeg verken røyker eller drikker og det er helt sikkert derfor jeg ikke drikker Cola eller Solo. Jeg var avhengig av Cola da jeg var gravid med nummer én og avhengig av Solo da jeg var gravid med nummer to. Nå er det 22 år siden jeg drakk mitt siste glass Cola og snart 16 år siden mitt siste glass Solo.

Sigmund Freud (eller Sigismund Schlomo Freud som han het da han ble født) var opptatt av drømmens betydning sett i forhold til fortiden 

Carl Gustav Jung mente at drømmer hadde noe å fortelle oss om fremtiden

Drømmen var såpass levende at jeg bestemte meg for å tolke den ved hjelp av Internett. Det er svært lite man ikke kan bruke Internett til for tiden, og en stakkars drøm bør den klare.

*

Jeg startet med strykejernet. Null hits på strykejern og drømmetydning. Greit nok. Jeg forkortet det til stryke, og da kom dette opp:

For en mann vil det å stryke klær symbolisere økt inntekt. Hvis en kvinne stryker klær vil en byrde bli mindre. Hvis du brente deg må du være forsiktig.

Ikke helt presist, men jeg er positiv til alle byrder som blir mindre og er villig til å fokusere på handlingen (stryking) og ikke objektet (klær vs bilseter).

*

Jeg søkte også på jern, og fikk dette:

Jern symboliserer utholdenhet, styrke, vitalitet, sinne eller aggresjon.

Siden jeg ikke er verken sint eller sur, valgte jeg de tre første.

*

"Bil" ga en hel masse:

En bil symboliserer stort sett deg selv. Hvis bilen bare blir brukt til transport, og du ikke legger særlig merke til den, har den ingen betydning for tolkningen av drømmen. Er du sjåføren betyr det kontroll og selvtillit. Biltypen sier noe om din personlighet, i likhet med kjøremønsteret. Flyktet du fra noen bør du skape avstand til problemene dine. Hvis noen andre kjører, betyr dette hell. Sitter du i en full bil vil du få nye venner. Kjører du alene kan du få problemer. Blir du innblandet i en ulykke kan dette være en advarsel. Går bilen tregt bør du stanse noe du nettopp har startet. Kjærtegner du bilen dyrker du deg selv. Du bør også se etter de andre symbolene i drømmen for å kunne tolke den fullstendig. 

Jeg satt alene i bilen, jeg kjørte og det gikk tregt. Jeg bestemte meg for at strykingen av setet ikke kvalifiserte til å kjærtegne bilen, så dette med å dyrke meg selv gikk ut med høye kneløft.

*

Det måtte undersøkes nærmere, så jeg søkte på kø:

En kø symboliserer fordelen av familierådgivning eller at du må bli mer generøs.

Uups. Jeg bestemte meg for å satse på den siste delen, selv om familierådgivning er godt for alle.

*

Jeg søkte på bakke:

En bakke symboliserer generelt en hindring, men du må se på de andre symbolene i drømmen for å tyde drømmen fullstendig.

Jeg søkte på ned:

Hvis du beveget deg nedover er dette oftest et dårlig tegn.
Det var da som pokker. Så oppoverbakke er best? For noe tull. Det vet jo alle som har gått på tur.

*

Etter å ha fått null treff på "soiale medier", "Instagram", "Internett" og "effektivitet", konkluderte jeg med at drømmetydning ikke henger med i den moderne verden og at drømmetydning hørte middelalderen til. 

Likevel tok jeg et siste søk på stol:

En tom stol symboliserer uventede nyheter. Se også sete.

Sete! Selvsagt! Sete må jo være det mest presise. Jeg gledet meg. 

Litt for tidlig.

Sete ga følgende forklaring:

Hvis setet var behagelig må du begynne å ta ting mer med ro og slappe mer av. Var setet ukomfortabelt er det motsatte tilfelle.

Jeg satt ikke i det setet, men jeg prøvde jo å gjøre det bedre. Av det mener jeg at jeg har belegg for å kalle det ukomfortabelt. Derfor: Jeg må begynne å ta det mindre med ro og slappe mindre av. Æsj.

*

For å oppsummere essensen av hva hjernen min prøver å fortelle meg: 

1 jeg har full kontroll, masse selvtillit, utholdenhet, vitalitet og styrke
2 jeg må bli mer effektiv og mer generøs
3 jeg kan få problemer og bør stanse noe jeg akkurat har begynt på
4 jeg står overfor et hinder og det er et dårlig tegn
5 jeg kan vente nyheter og en byrde vil bli mindre

*

Du ser det kanskje ikke, men for meg er det åpenbart: Jeg må snarest slutte med nyttårsløftet om sukkerstopp. All den tid jeg har så mye vitalitet og kontroll (og alt det der) vil det likevel ikke ta helt av - jeg kommer til å kunne kontrollere sukkerinntaket, og siden jeg må bli mer effektiv, får jeg bare trene mer. 

Jeg må være generøs, og det betyr at jeg må fortsette å fore mine medmennesker med kaker slik at jeg selv også får noen (hinderet må være at bakeriet ligger noen skeive brosten unna kontoret, og at jeg ofte går på høye hæler).

Nyhetene kombinert med at en byrde blir mindre, må jo bety at min hemmelige konto blir full av penger slik at jeg ubemerket kan snike meg av gårde til en lege som er spesialist på fettsuging og foryngelse.

*

Når jeg tenker meg om kan også hinderet være at min mann har byttet lås på døren når jeg kommer hjem derfra. 

Godt jeg har en bil jeg kan sove i.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar