Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

mandag 14. juli 2014

Fluepassiar over fluepissoar

Jeg er i gang med to av fem sommerferieuker, og er alvorlig bekymret for mitt intellekt.

Jeg har nemlig akkurat snakket med en flue som tisset på boken min.



Kan det være varmen eller kan det være påvirkning av dumhet? Det siste er jo i så fall på den ene siden trist, men på den andre siden enkelt å gjøre noe med. Jeg må be familien bli smartere og snarest slutte å leste tåpelige artikler på vg.no som for eksempel denne:



Artikkelen forteller om en kokk som prøvde å hugge hodet av sjefen sin. Poenget er at han ikke angrer, og at han gjerne vil bli musikklærer i Brasil når han er ferdig med soningen. Hvorfor dette ble en sak i avisen må noen andre fortelle meg, eller jeg kan prøve å svare på det selv ettersom jeg faktisk var dum nok til å lese den.

Det nærmeste jeg kommer er at jeg synes bildet var så ubegripelig teit (hva har han bak øret?) og at jeg tenkte at det nødvendigvis måtte være et poeng her, men det var det jo ikke.

*

Da flua satte seg på boken min - Alfabethuset av Jussi Adler Olsen - så jeg først strengt på den. Da det ikke hjalp - jeg greide ikke engang fange blikket dens - blåste jeg på den. Det hjalp, men da den lettet, så jeg at den hadde etterlatt seg en gul flekk.

Den hadde altså tisset på boken min!

Noe så frekt!

Den eneste formildende omstendigheten var at den ikke hadde besudlet bokstavene. Og så tok jeg litt selvkritikk, ettersom jeg hadde blåst på den. Det kan jo hende jeg skremte vannet av den, så og si.

Flua surret litt rundt og kom tilbake til boken min gang på gang.

- Kom deg vekk! sa jeg.

- Bzzzz, sa flua.

- Jeg er ikke interessert i hva du har å si! sa jeg.

- Bzzzz, gjentok den.

- Drit i det! sa jeg, men det angret jeg veldig på med en gang, så jeg fortet meg å si at jeg ikke mente det sånn helt bokstavelig.

- Bzz-hi-zzz-hi-zzz, lo flua.

Hæ! En flue med humor?

- Liker du å lese? spurte jeg.

- Bzzz, bzz, bzzzzzz, svarte flua, noe jeg tolket til et svar i retning av at den var kresen og stort sett forholdt seg til de gamle klassikerne.

- Men du leser, du mener ikke at du legger egg i dem, spurte jeg for å være sikker.

Da ville den ikke svare og tok seg en tur i gresset.



Jeg ga uttrykk for at jeg mente den var teit og ekkel, men at det nok bodde kvaliteter i den som var underutviklet og som den kunne dra nytte av i sosiale sammenhenger hvis den ville jobbe litt mer med personligheten sin.

Og siden har jeg ikke sett den.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar