Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

søndag 14. april 2013

Fingerspråk

Man burde snakke fingerspråk mye oftere. Det bringer mennesker nærmere hverandre, dessuten blir man fleksibel og løsningsorientet.

Når man snakker fingerspråk, blir man nødt til å se den man snakker med i øynene og følge nøye med på ansiktsuttrykkene. I tillegg til å se på vedkommendes hender, selvsagt.

Fingerspråk uten øyekontakt fungerer veldig dårlig. Bortsett fra hvis man fremhever langfingeren. Av sikkerhetsmessige årsaker bør man aldri vise frem en enslig langfinger til noen mens de ser på. Det er dessuten veldig uhøflig.

Du klarer ikke de dype samtalene når du snakker finger, men så består da en alminnelig hverdag heller ikke av så veldig mange dype samtaler, så det klarer du deg uten i noen dager.

Fingerspråket gjør deg kreativ. Det er også befriende. Særlig befriende er å snakke ditt eget språk samtidig med malende finger- og armbevegelser. Enkelte ganger blir man nødt til å ta hele kroppen i bruk, og da forbrenner man i tillegg kalorier.

Jeg hadde en fin samtale med en dame som solgte meg hudkrem i går. Hun snakket spansk, jeg svarte på norsk. Etter at vi forlot hverandre i den dypeste respekt, føltes det som om vi hadde kjent hverandre i evigheter.

Vi fant fort ut at engelsk, tysk og fransk ikke var språk vi kunne benytte, men jeg fikk sagt at

  1. Jeg hadde mistet bagasjen min og var villig til å kjøpe alt hun mente var nødvendig
  2. Hun var et ærlig menneske som mente at jeg kunne klare meg med en god dagkrem
  3. Hun var dessuten et snilt menneske og ga meg vareprøver både på ansiktsserum og parfyme
  4. Jeg sa at hun var en engel
  5. Hun ga meg to sjokolader som av en eller annen grunn ble benyttet til å reklamere for parfymeriet
  6. Jeg sa at hun var en superengel
  7. Hun sa at hun håpet bagasjen min kom snart
  8. Jeg var enig i det
  9. Hun ba meg komme tilbake hvis jeg trengte noe som helst
  10. Jeg garanterte at jeg ikke bare ville komme tilbake, men at jeg kom til å anbefale alle jeg kjenner som i fremtiden er bagasjeløse i Santiago å komme rett til henne
  11. Hun var glad for det, men håpet at flyselskapene skjerpet seg (tror jeg)
  12. Det håpet jeg også
Jeg var helt utslitt etter denne forholdsvis lange og intense samtalen. Det krever sin kvinne å tolke spansk, ansiktsuttrykk og håndbevegelser samtidig som man skal svare med et enkelt og utvetydig budskap.

Fingerspråk ruler. Den eneste ulempen er at den enorme føflekken hun hadde på overleppen har brent seg inn på netthinnen min.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar