Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

tirsdag 26. august 2014

Femti kilo mer, takk!

Har du tenkt på skjelettet ditt i det siste? Sendt noen gode tanker til den delen av deg som holder deg oppreist hver dag, liksom? Ikke det? For du har ryggrad, ikke sant? Du er ikke en av dem som står oppreist bare fordi hodet ditt er så fullt av helium at du nesten letter fra bakken?

Jeg tror du er en av dem med ryggrad. Det er veldig få av oss som faktisk klarer å gå uten i lengden, men jeg har møtt ett par.

*

Jeg kom brått til å tenke på skjelettet mitt da jeg lå på en benk og en kiropraktor var i ferd med å brette meg i to.

Han tok sats og kastet seg ned på meg. Det kom et lite knekk og et høyt stønn (fra meg) og han virket fornøyd - trodde jeg - helt til han mente jeg skulle snu meg og la meg brettes igjen.

- Har du noen gang drept noen? tenkte jeg å spørre, men i stedet spurte jeg: - Har du noen gang brukket noens ben?

Det hadde han ikke, men han sa at de fleste kiropraktorer brekker "noen ribben i løpet av sin karrière". Jeg kjente at jeg var litt porøs i lungeområdet da han tok sats nok en gang.

- Slapp av, sa han.

Det var ikke mulig.

- Prøv sjæl! stønnet jeg.

- Så lenge du ikke slapper av, får jeg ikke knekt opp bekkenet ditt, truet han.

"Og dette betaler jeg for???" tenkte jeg.

*

For å distrahere meg selv, tenkte jeg hardt på det jeg trodde jeg visste om skjelett.

1) I gamle dager - skikkelig gamle dager - kalte de det beingrind.
2) Skjelettet består muligens av kalsium.
3) Inni bena/knoklene er det beinmarg, her produseres blod og her lagres det annet vi trenger (usikker på hva).
4) Kvinner er spesielt utsatt for å bli benskjøre (osteoporose) og for å motvirke det bør du trene og spise sunt.
5) Lårbenet er det største benet i kroppen, stigbøylen (i øret) er det minste (tror jeg) og vi har over 200 ben/knokler i kroppen.
6) Det er mulig at ben og knokler er det samme.

Det hjalp ikke. Jeg savnet dessuten Google.

*

Jeg lå der som en benhaug brettet i en diger knute. Hoftebenet mitt gnagde ned i benken, lårbenet mitt holdt på å knekke mot kanten av benken - og Gud vet hvordan det greide å ligge i en slik vinkel - en arm lå bak ryggen min (tror jeg) og skulderen min lå så langt fra øret at man skulle tro den hadde byttet plass med leveren.

"Ha, ha, ha, det er i alle fall ikke Birgitte," tenker du, kanskje, og det stemmer.
Men dette er meg!
... og dette er meg. Imponert?

Og så slo det meg: Dette er jeg for tynn til! Jeg burde hatt mer polstring! Jeg burde hatt 50 kilo mer fett på kroppen hvis dette på noen måte skulle vært i nærheten av behagelig.

Fuck alle bukser som ikke har passet. Fuck alle prøverom med lys som får meg til å se ut som jeg har badet i skummetmelk og deretter kledd meg ut som et badedyr. Fuck alle bikinibukser også, forresten - all den tid jeg var inne på badedyr (apropos sommer, liksom).

Jeg har akkurat vært for tynn for noe! Blæh!

Og som om ikke det var nok: Hvis du skal holde skjelettet ditt friskt, bør du ikke være for tynn. Husk det.

1 kommentar:

  1. Det der er overhode ikke mer behagelig om man veier 50 kilo mer. Jeg lover!

    SvarSlett