Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

tirsdag 23. desember 2014

Med rød sløyfe på

Julens tema er kjærlighet. For å være mer nøyaktig: denne julens tema er kjærlighet til bil.

Jeg har falt for en flott og blank Lexus, men vår kjærlighet er utsatt for press, og nå føler jeg at vi glir mer og mer fra hverandre. Avstandsforhold er jo ikke enkelt, og jeg er på fjellet og han står (ensom og kald?) i en bilbutikk i Oslo.

Presset kommer fra min mann. Jeg har en bestemt følelse av at han vil splitte oss.

- Vi må finne ut hvordan Lexusen er på vinterføre, sa han. Utspekuelert.

- Den er sikkert kjempefin, sa jeg drømmende.

- Vi må VITE, sa realisten.

- Han er perfekt, sa jeg.

- Vi må google det, sa han.

- Gjør det, du, sa jeg.

Men han mente at siden dette skulle være min bil, fikk jeg vise et minimum av innsats og google det sjæl.

Under min motvillige googling fant jeg ut at en eller annen ukarmatisk gjøk med kontinuerlig mannlig PMS hadde ment at den var litt stiv og rar å kjøre. Jeg var dum nok til å si det:

- Hæ? Her er det en dust som sier at den ikke er så god å kjøre!!!

Dette enkle utsagnet fikk min mann til å overtale meg til å sjekke ut Mercedes ML.

Og nå er jeg litt småforelsket i en annen. Han bor i Fredrikstad, men det er det jo mulig å gjøre noe med.

Kjærlighet er vanskelig, og forhold er krevende. Jeg vurderer å gå inn for arrangert ekteskap. Jeg synes dette blir litt overveldende. Hvis noen foreslår en Range Rover Sport, er det mulig at jeg går i kloster.

- Send en mail til bilbutikken og be om et tilbud, sa han.

Jeg var utmattet. Man blir det av sånne følelsesmessige svingninger.

- Kan ikke du gjøre det? ba jeg tynt.

Han nektet. Jeg ble sur.

Så sur, faktisk, at jeg skrev følgende mail:

"Jeg vil gjerne kjøpe ML'en til min kone. Lag en rød sløyfe på den. Vi henter den snart."


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar