Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

onsdag 31. desember 2014

Takk for det gamle

Det er klart jeg ønsker deg et bedre år i 2015 enn det vi legger bak oss i dag, noe annet ville jo vært uhøflig.

Jeg håper at du skal gjøre verden til et bedre sted med din entusiasme, ditt gode smil og din raushet. Hvis du ikke kjenner deg igjen i denne beskrivelsen, men heller mot en oppfatning om at du er en gjerrig faen som bare vil være i fred, vil jeg først gratulere deg med selvinnsikten (ikke alle har det) og deretter anbefale at du holder deg inne i 2015. Vi trenger ikke surpomper som deg rundt oss.

Særlig ikke i 2015. Jeg tror det kommer til å bli tøft. Alle gode ønsker til tross.

Krona er billig og det samme er oljen. Jeg aner ikke omfanget av det sånn rent samfunnsøkonomisk, men det høres alvorlig ut. Men hvis du jubler over at boligrenten din er lav, kan du stille deg bak de som heier på Toten og driter i Norge, etter hva jeg har forstått.

Hvis vi løfter blikket og ser på resten av verden, er det jo bare elendighet. I tillegg til alt jævelskapet vi kommer til å påføre oss selv i året som kommer, vil naturkrefter og ulykker garantert ramme oss.

Det gjelder å finne gleder i det små, tenker jeg. Dersom du er like overflatisk som meg, kan du jo glede deg til januarsalget, og hvis du er litt mer seriøs, kan du sikkert finne et dikt eller et dyr du kan kose deg med.

Jeg liker for øvrig både shopping, et par dikt og en hund, bare så det er sagt. Jeg vil jo nødig at du skal gå rundt i hele 2015 og kanskje resten av livet - hva vet jeg - og tenke at hu derre Frisch er skikkelig teit. Det kan jo i og for seg hende at du tenker det uansett, men da er det lite jeg får gjort. Du får tenke hva du vil.

Akkurat det - med å tenke hva du vil - skal du forresten sette veldig stor pris på. Du som bor i Norge kan også prise deg og demokratiet vårt for at vi også kan si og skrive hva vi vil.

Rent lovlig kan vi tillate oss å si nesten hva vi vil, men sosialt er det en del som er uakseptabelt. Og nå som det er blitt så sosialt på så mange plattformer, står man lagelig til for hogg veldig ofte.

Men skulle vi prøve å la folk gjøre som de vil i 2015? Så lenge de holder seg innenfor en viss ramme? For det er jo dumt hvis Knausgårds utsagn - eller tilsvarende betraktninger - skal skyve til side oppmerksomheten om fattige barn i Afrika? Og det er lite heldig hvis Fotballfrue igjen skal få spalteplass når hun snakker om eller viser frem kroppen sin - på bekostning av fagtunge vurderinger om Putins verdenssyn og effekten det har på verdensfreden?

Du mener kanskje at det ene ikke utelukker det andre? Jeg er ikke helt enig med deg der. Ikke så lenge den mest leste saken i en tilfeldig valgt lokalavis var om en kompisgjeng som plasserte en gigantisk pepperbøsse på tunet til en venn. Og ikke så lenge det finnes mer enn to dagbladforsider om flått, sex og mulige dødelige sykdommer hvert år. Og det gjorde det i alle fall i 2014.

Du kan også google "Dagbladet forside"


Jeg vil likevel avslutte med å hylle norske journalister. De fleste av dem gjør en veldig god jobb som vaktbikkjer og folkeopplysere. De fleste er også klar over hvilket ansvar som påligger dem når de jobber - ikke minst hvilke konsekvenser det kan ha hvis de er subjektive eller skriver noe galt. Det er ingen enkel jobb å få alle detaljer riktig i en sak de i utgangspunktet ikke vet et fnugg om.

Faktisk tror jeg de fleste av oss gjør så godt vi kan. Jeg tror vi gjorde det i 2014, og jeg tror vi vil fortsette med det.

Men for all del: Godt nytt år!

2 kommentarer:

  1. Et flott og reflekterende nyttårsinnlegg. Du ordlegger deg på en så herlig måte og får frem de viktige tingene på genialt og morsomt vis. Et godt nytt år ønskes deg og din familie. Jeg kommer på besøk i 2015 også om du fortsatt underholder oss med dine fine betraktninger.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Det var veldig hyggelig skrevet 😄 Så lenge det står til liv, og familien ikke streiker, vil det bli flere innlegg her, ja.

      Slett