Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

onsdag 24. desember 2014

Gode juleråd

Kjære alle,

Når det nå bare er noen timer igjen til kirkeklokkene ringer julen inn, og vi har lagt bak oss en adventstid som jeg er sikker på at var like innholdsrik for dere som for meg, vil jeg at dere skal tenke over et par ting i tillegg til å nikose dere, uansett om dere har fortjent det eller ikke. Selvpining er bare destruktivt.

Denne dama driver selvpining. Hun er gravid (det verste jeg har gjort mot meg selv, sett bort fra resultatene de to gangene jeg gjorde det), hun har på seg et korsett (!) og hun røyker og drikker. Dermed piner hun også den stakkars ungen.



Takknemlighet

Vær takknemlig. Tingene kunne vært verre. De kunne selvsagt vært bedre også, men det vil jeg ikke at du skal tenke så mye på, for da kan det hende at du blir lei deg, og det vil jeg jo ikke at du skal være på en dag som denne.

For noen uker siden kom jeg over en tekst som sa "tenk om du våkner opp i morgen med bare det du var takknemlig for i dag", og det synes jeg var så fint og dypt at jeg gikk rundt og messet det til alle jeg traff.

Det angrer jeg på nå. For noe ordentlig piss. Verden er jo ikke sånn. Den er mye mer urettferdig. For sett at du var takknemlig for din gode helse, og våknet opp med skallebank og feber? Det der har ikke og kommer ikke til å ha noen sammenheng noen gang.

Derfor - vær takknemlig, for da blir du mye hyggeligere å være sammen med. Og det kan jo hende du er sammen med meg eller noen jeg liker.

Du kunne vært en knust flue i enden av en langkost. Tenk på det, du!



Lykke

Det er noe som heter at hemmeligheten bak et lykkelig liv, er å gjøre sine gleder små. Det er også bare tull. Jeg får en veske fra Hermes til jul. Den er stor og dyr. Dessuten så jeg at min mann hadde skrevet opp en Mercedes ML på handlelisten sin, og jeg har vært lykkelig i lang tid ved tanken på å få både veske og bil.



Mitt råd til deg er at du skal sikte høyt, og ikke gi deg før du får det du vil ha. Men husk neste råd:



Vennlighet

Det er selvsagt også en egoistisk grunn til at du skal være snill. Det er forresten to. Den første er at det går ut over meg eller noen jeg liker hvis du er en kødd (selv om du bor langt unna meg og vi ikke har felles kjente, sprer du uggen karma, og det gjør verden til et dårligere sted). Den andre grunnen er at du kommer lenger ved å være snill enn å være guffen. Det hjelper deg med andre ord til å nå målene dine.

Det finnes unntak, selvsagt. Alle kan peke på en eller annen dust som ser ut til å ha alt han eller hun ønsker seg, men ikke vær så sikker på det. Jeg tror de har det vondt inni seg.

Dette helt tilfeldige bildet er hentet fra e24



Gavmildhet

Du skal gi mer enn du får. Det har du sikkert hørt. Jeg har aldri skjønt vitsen med det. Særlig ikke når man har fellesøkonomi. Hvis jeg skulle gitt mer til min mann enn det jeg får fra ham, hadde vi vært på fattigkassa alle sammen. Nei. Gaver skal ikke regnes i penger. Ikke når det er du som gir. Kjøp noe du tror den andre liker.

Hvis du bommer, er det ikke din skyld. Alle har ansvar for å kommunisere sin egen ønskeliste høyt og klart. En gang jeg mumlet at jeg ikke ønsket meg noe, fikk jeg en Maglite på en halvmeter. Visstnok kunne den også brukes til å slå skurker i hodet med, men den var så tung at jeg ikke klarte å løfte den mer enn i kneskålhøyde.

Derfor sto denne på ønskelisten min i år



Humor

Hvis du ikke får folk rundt deg til å le når du mener at du sier noe morsomt, får du nøye deg med å le med dem når de sier noe gøy. Hvis du ikke synes at noen er morsomme, er du sannsynligvis den vi andre ler av bak din rygg. Men husk at ikke alt er like festelig. Det er lite å le av i dagens aviser, for eksempel. Men man kan godt le av de som velger ut nyhetene til oss.

Hvis du var en av dem som klikket på denne saken, kan du godt le litt av deg selv også. Men til neste år kan du gjerne lese mer om sikkerhetspolitikk og fattigdomsproblematikken. For eksempel.


Frihet

Du er så forbanna heldig fordi du bor i Norge, at du egentlig burde bruke resten av livet ditt på å kjempe for andre som ikke er like heldige. Du kan nesten gjøre hva du vil, så lenge du følger Kardemommeloven. Det er ikke noen andres skyld hvis du ikke fullt ut har utnyttet ditt potensial.

Makan til vås. Prøv et par unger og et boliglån, så vet du hva jeg snakker om.



Det er sikkert mer dere burde tenke over, men dette får holde i første omgang. Jo forresten - et par ting til på tampen:

Ikke overspis
Vær snill med småfuglene

Hvis ikke blir du gjenfødt som en snegle.

God jul,

hilsen deres venn Birgitte


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar