Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

torsdag 11. juli 2013

Feriehjerne

Under 24 timer tok det. Under 24 timer! Så kort tid tok det fra jeg gikk ut av kontoret i går til hjernen gikk inn i en slags svampete tilstand. Ikke i den forstand at den trakk til seg noe som helst, jeg tenker på en sånn tørr svamp som lå ved tavlene da vi gikk på skolen.

En sånn oransje sak man måtte holde under springen i evigheter for at den skulle mykne. En sånn som luktet surt og ble fillete før man var kommet til juletentamen.

Hjernen min kan også sammenliknes med en hullete ost, men nå er det vel egentlig godt nok beskrevet at jeg ikke har den samme intellektuelle kapasiteten som jeg en gang hadde. Altså for mindre enn 24 timer siden. Da jeg gikk ut i ferie.

*

I formiddag sto jeg opp etter å ha ligget i sengen og lest nettaviser og mail i en time. Klokken var godt og vel elleve da jeg tok på meg treningstøyet. Klokken tolv satte jeg meg utslitt ned foran tv'n for å finne ett eller annet jeg kunne se på til jeg sluttet å svette og kunne gå i dusjen.

Vi har en usannsynlig mengde kanaler, og jeg var gjennom de fleste. En av kanalene viste en tegnefilm med sauer. Tegnefilmen het til og med "Sauen".

Og det var da det skjedde.

Jeg snudde meg til bikkja og sa "Se, Whiskey! Kom til mamma så ska vi se på barnetv!"

*

Bikkja stirret sjokkert på meg. Jeg vet ikke om det var på grunn av det nedverdigende programvalget (han liker best debattprogrammer, særlig nå etter at Lars Sponheim trakk seg fra rikspolitikken) eller om det var fordi jeg kalte meg selv "mamma". Jeg er jo mamma, men ikke til en hund.

Jeg sverger på at vi rødmet begge to. Ingen av oss ville assosieres med den andre i en familiær sammenheng. Det hele var bare flaut.

*

Antakelig burde jeg aldri ha slått av vekkerklokken, jeg burde fortsatt med å stå opp klokken 05:40 slik jeg gjør hver hverdag. Jeg burde kanskje aldri tatt ferie, når jeg tenker meg om, men det er jo lovpålagt. Hvis jeg ikke tar ut ferie, er jeg kriminell. Så og si. Og det skal jeg ikke ha på meg.

I en endring til ferieloven står det at arbeidstaker plikter å ta ut ferie hvert år. Slik skal myndighetene sørge for at vi som er ansatt et sted får hvile ut etter et langt år med et stress og mas. Det er gjort for å beskytte oss, med andre ord.

Men hvor smart er det, lurer jeg på. For med denne feriehjernen må jeg åpenbart jobbe enda hardere enn det jeg gjør når jeg ikke har ferie bare for å holde IQ'en på et slags eksistensminimum.

Resten av disse fire ukene kommer derfor gå med til daglige Mensa-tester og intens løsning av Sudoku. Kryssord skal visst også hjelpe. Fyttirakker'n for et mas. Jeg gleder meg til å komme tilbake til jobben.

*

"Gleder du deg også til mamma er ferdig med ferien," glapp det ut av meg.

Bikkja så oppgitt på meg, la seg ned og prompet.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar