Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

tirsdag 11. september 2012

Kjære Canal Digital, dette er en klage

Jeg har snakket med mine venner i Canal Digital. For det første lurte jeg på hvor mye billigere abonnementet mitt kom til å bli etter 23. november når alt vi sitter igjen med av TV2s kanaltilbud er TV2. Som vi ikke engang får i HD. Kundebehandleren kunne fortelle at han ikke kunne fortelle noe.



"Men når dere kutter et tilbud, betyr jo det at dere sparer masse penger og det må jo komme kundene til gode," spurte jeg enfoldig. "Nei, det er ikke sikkert, eller det vet jeg ikke, men jeg tror ikke det," sa kundebehandleren som lot seg lure av min milde røst.

"Hva skal jeg gjøre for å få nyhetskanalen, da?" ville jeg vite og lot det skinne gjennom at jeg var villig til å betale en hel del. "Vi har dessverre ikke lov til å sende den etter 23. november," svarte han medfølende.

"Jasså, ikke lov, altså?" spurte jeg. "Hvorfor ikke det?" "Nei, det er riktig," sa han "Vi har rett og slett ikke lov."

"Hvem er det som sier at dere ikke får lov til det, da?" spurte jeg uskyldig. "Vel, lov og lov ... TV2 vil ikke bli enige med oss om pris," sa han selv om han sikkert også er vokst opp med en mor som sier at man må være to for å danse og for å krangle.

"Så dere blir ikke enige om prisen, det er det dette dreier seg om," konkluderte jeg. "Ja," var det korte svaret. "Men da kommer jeg tilbake til mitt innledende spørsmål; hvor mye billigere blir dette for meg?"

Men det var langt utenfor hans kompetanseområde, så etter det ble vi enige om at begge skulle forsøke å ha en fin dag og at jeg skulle ringe igjen når det nærmet seg 23. november.

*

Jeg ringte parabolavdelingen, for jeg hadde et par spørsmål til dem også.

Jeg lurte for eksempel på hvorfor vi hadde mistet TVNorge og Max på hytta på fjellet. "Å, da vil jeg anbefale deg å bytte dekoder," sa luringen. "Ja, ha. Hvor mye koster det, da?" spurte jeg og fikk vite at jeg kunne få en lekker sak for bare 990 kroner.

"Nå skal du høre her," sa jeg. " I sommer ringte jeg dere og ble overtalt til å kjøpe en dekoder til en annen hytte, og jeg sa ja fordi dere lovet meg at den skulle gi meg tilgang til filmleie. Da jeg ringte dere og klaget på at denne filmleietjenesten ikke virket, sa dere at produktet ikke hadde tilfredsstillende kvalitet og at jeg sikkert forsto at dere ikke ville lansere noe før alt var fikset. Det skulle ta maks seks uker. Dette var i juni. Og det virker fremdeles ikke. Hvis dere nå mener at jeg bør kjøpe enda en ny dekoder, bør dere gi meg et særdeles godt tilbud."

Den stakkars mannen i andre enden hadde sikkert lyst til å ta en brå høstferie, men i stedet ba han om en time out. Han ba meg vente og snakket med en av sjefene sine.

"Nå skal du høre," sa han da han hadde forsikret seg om at jeg fremdeles var på tråden "de du snakket med sist, var ansatt i en telefonsalgsavdeling og de er ikke vi ansvarlige for. De blir bare leid inn av Canal Digital."

"Så dere fraskriver dere ansvaret for telefonselgerne deres?"

"Nei, altså, ja, altså - vi som sitter her er også leid inn. Vi er bare kundebehandlere!"

Jeg stønnet. Høyt.

"Så hvorfor skal jeg stole på noe av det du sier? Hvis det er så at de Canal Digital leier inn ikke kan stå til ansvar for noe?"

"Ja, jeg skulle si at vi beklager at du ble misinformert, men det er ikke noe vi kan gjøre, desverre. Men jeg ser her at du ble bedt om å sende inn en skriftlig klage sist du var i kontakt med oss, og det har du ikke gjort."

"Så hvor skal jeg sende denne klagen, da?"

"Det enkleste er å gå inn på sidene til Canal Digital og sende det gjennom kontaktskjemaet du finner der, da vil det bli behandlet av noen som er litt mer ansvarlige."

"Litt mer ansvarlige enn deg?"

"Ja."

"Men har du ikke en mailadresse jeg kan bruke?"

"Jo, det kan jeg finne for deg!"

"Det høres i og for seg minst like enkelt ut."

"Ja, det gjør vel i grunnen det."

Kjære Canal Digital.

Anse dette som en klage. Jeg er skrekkelig misfornøyd med
1 at dere i den faktiske monopolsituasjonen dere er i bruker oss kunder som pressmiddel mot TV2
2 at dere selger meg produkter jeg ikke kan bruke
3 at dere fraskriver dere ansvaret for den "misinformasjonen" jeg ble utsatt for. Dere burde selv tatt kontakt og ordnet opp.
4 at dere - tross den uheldige situasjonen dere har satt kundene deres i - benytter enhver anledning til å selge enda flere produkter i stedet for å rette opp i det dere (eller de dere har leid inn) har gjort feil.

Inntil dere blir bedre, kan dere stille dere i skammekroken.



8 kommentarer:

  1. Fantastisk! Og ikke minst TRAGISK!

    SvarSlett
  2. Det burde være en diger skammekrok for dem.

    SvarSlett
  3. Må bare si at jeg har aldri vært så fornøyd som jeg er med Canal Digital nå, som når de nekter å la TV2, som er/skal være en 100% reklamefinansiert kanal, innføre en sniklisens i form at at de i tillegg til reklamepenger, skal ha penger fra meg og deg for å se på kanalen(e). TV2 HD og nyhetskanalen er fortsatt tiltjengelig fra Canal Digital, men disse må du nå velge inn via kanalvalget. Tror ikke jeg kommer til å savne noen av de, om jeg ikke velger de ;)

    SvarSlett
  4. Takk for kommentar. Enten tar du feil, eller så ta kundeservice feil; jeg spurte om jeg kunne få kjøpe Nyhetskanalen, men de svarte at det ikke var mulig etter 23. november. Jeg ser imidlertid ikke bort fra at kundeservicen tar feil.

    SvarSlett
  5. TV2 trekker Nyhetskanalen, Bliss og Filmkanalen fordi de ikke godtar at seerne skal kunne velge selv. canal Digital er ikke engler, men i denne saken er det TV2 som er skurken. De krever at kabelseerne skal tvinges til å abonnere på Tv2s kanaler. Helt uakseptabelt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er helt enig; bedre å få en mulighet til å velge de kanaler man ønsker enn å være pålagt til å måtte "betale" for visse kanaler.

      Tatt prisøkningene i betraktning, så er jeg nesten helt på Canal Digital sin side: betale enda mer for reklamefinansiert TV har en grense.

      Det jeg undrer på er hvorfor grunnkanalen til TV2 i HD ikke er inkludert i Grunnpakken. Akkurat det, er litt rart.

      Slett
  6. Om mangler ved utstyret:

    Forbrukerkjøpslovens § 16, første ledd, bokstav c: Tingen har en mangel dersom den ikke svarer til opplysninger som selgeren har gitt.

    Ved mangel har du rett på prisavslag, omlevering (av vare som oppfyller opplysningene), eller heving (du sender utstyret i retur, de gir deg pengene tilbake), jf forbrukerkjøpslovens § 26 flg.


    Om at Canal Digitals selgere ikke representerer Canal Digital:

    Avtalelovens § 10, andre ledd:
    "Indtar nogen ifølge avtale med en anden en stilling, som efter lov eller sedvane medfører beføielse for ham til indenfor visse grænser at handle paa den andens vegne, ansees han at ha fuldmagt til at foreta retshandler, som falder indenfor disse grænser."

    Den betyr, på moderne norsk, at dersom noen innehar en stilling/jobb som for alle andre gir inntrykk av å inneha en fullmakt (feks til å love dekodere som gir tilgang på filmleie), så svarer selskapet for avtaler denne personen gjør med utenforstående, sålenge avtalene er innenfor det man vanligvis kan avtale i en slik stilling.

    Det er Canal Digital som har gitt telefonselgerne sine titler og skinn av representativitet for selskapet. Da må det være Canal Digital sitt ansvar at løftene disse selgerne kommer med følges opp, og Canal Digital sitt ansvar dersom de brytes.


    De fleste store selskaper prøver seg på ting som dette. De færreste forbrukere kjenner lovverket godt nok til å påberope seg det - selv om det strengt tatt ikke burde være nøvendig, enkelete problemer, som de som omtales her, burde selskapene ta tak i utelukkende av hensyn til rett og rimelighet og eget omdømme.

    SvarSlett