Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

lørdag 19. oktober 2013

Bonanza i heimen

- Hoss er død! sa min mann. - Å, nei! sa jeg, men så kom jeg på at jeg ikke kjenner noen som heter Hoss. Derfor spurte jeg hva han snakket om.

- Hoss! Hoss Cartwright! I Bonanza! sa han indignert. - Hoss døde da han var 43 år!

- Oj, det er ungt, sa jeg medfølende mens jeg lurte på om Hoss var rollefiguren eller skuespilleren. Med andre ord: Var det bare rollefiguren som døde, var det begrenset hvor mye empati jeg kunne fremvise.

Jeg kom på at jeg ga nokså mye faen i om skuespilleren var død også. Jeg hadde nok med meg selv akkurat da: jeg hadde tross alt en mann som var på vei til å bli sinnsyk.

- Hoss døde av en blodpropp etter en galleoperasjon, informerte den potensielle pasienten som også kunne fortelle at det medførte at vedkommende måtte skrives ut av serien. Med andre ord et slags dobbeltdødsfall.

- Jasså, sa jeg.

- Visste du at Hoss var den eneste i Bonanza som hadde en mastergrad? spurte han.

- Nei! Men det visste åpenbart du?!

- Ja? sa han som om det var helt vanlig. - Også var han med i Korea-krigen.

- Du er en nerd. En Bonanza-nerd, sa jeg.

Han mente det var det peneste jeg hadde sagt til ham på lenge.

The Hoss

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar