Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

tirsdag 26. mars 2013

Fetetirsdag

- Har denne dagen noe navn? spurte ett av mine barn da vi var på vei til lunsj. - Jeg tror den heter fetetirsdag, sa jeg. Men det er jo feil. I år falt fetetirsdag på 12. februar. Det begynner å bli en stund siden.

Jeg kan ikke huske hva jeg gjorde den tirsdagen, men jeg er ganske sikker på at jeg stappet trynet fullt av snop. Den dagen også.

*

Jeg skammer meg over å ha gitt min sønn gal informasjon, så da jeg etter å ha gransket hjernen og internett fant ut hva som var rett, ba jeg ham sette seg ned.

- Fetetirsdag er dagen etter blåmandag, forklarte jeg. Men siden det hadde gått et par timer siden vi sist var inne på temaet, ante han ikke hva jeg mente. Jeg minnet ham på det. Han sa "ok" og reiste seg for  å gå. Selvsagt lot jeg ham ikke slippe unna.

- Blåmandag er dagen etter fastelavnsøndag og fetetirsdag er dagen før askonsdag, forklarte jeg før jeg tok dem i kronologisk rekkefølge.

Han gjorde mine til å forlate stolen igjen. Jeg så strengt på ham.

- Fastelavnsøndag er den søndagen vi spiser boller med krem og har bjørkeris med fargerike fjær på inne, sa jeg.

Salg av fastelavnris er en inntektskilde for Norske Kvinners Santitetsforening (NKS)


- Vi har aldri hatt noe med fjær på inne, det nærmeste vi har kommet var en spurv som knakk nakken i møte med stuevinduet, sa han. 

- Ok, men boller ..., prøvde jeg meg og ble avbrutt.

- Dessuten har jeg aldri spist boller med krem bortsett fra på heimkunnskapen. Du har ikke bakt en bolle i hele ditt liv.

Jeg ble litt lei meg for min manglende kulturelle oppdragelse av mine barn, men det er jo aldri for sent å ha en lykkelig barndom, så jeg forsatte:

- Kjenner du til sammenhengen mellom fasten og påsken? 

- Æææ, vi har fri i påsken og burde hatt fri i fasten?

- Feil svar. Fasten er alltid 40 dager før påsken og det er meningen at vi skal spise litt mindre i fasten slik at vi kan stappe i oss mat og godteri hele påsken, sa jeg. 

Jeg er ikke helt sikker på at det er riktig, men man må jo til en viss grad tilpasse budskapet til den man snakker med.

- Så du skal spise ENDA mer snop i påsken? sa han oppriktig sjokkert.

- Nei, i påsken skal jeg bare trene og slanke meg, sa jeg mens dagens tall på badevekten blinket inne i hodet mitt.

- Akkurat. Er det det de kaller påskeunderet? sa rølpen.

Han er fortapt. Og det er min skyld.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar