Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

fredag 8. mars 2013

Sladder-rotta

Ekorn er ikke søte. Ekorn er rotter med pelshale, og det at de ikke blir ansett som pest- og skadedyr, må handle om at de på ett eller annet tidspunkt ansatte en ufin PR-rådgiver. Jeg sier ufin, for PR-rådgivere som juger eller pynter på sannheten har jeg ingen respekt for.

Som noen vil ha lagt merke til, er jeg inne i en norrøn periode, og i dag har jeg tenkt en del på Yggdrasil.

Nå er jeg ikke så glad i trær heller, for som regel skygger de på et eller annet tidspunkt for solen, men Yggdrasil er ikke et vanlig tre - det er selve verden sett med våre forfedres forfedres øyne.


I treet Yggdrasil bodde det et ekorn. Ekornet het Ratatosk. Nå er ikke jeg noen ekspert på oversettelser fra norrønt, men det likner da veldig på ordene rotte og tosk, er du ikke enig?

Og hvis jeg forteller deg at rotta Tosks hobby var å løpe opp og ned treet for å formidle sladder ... ser du poenget mitt da?

*

Her er visdomsord fra selveste Odin (Grimnesmål, strofe 32)

Ratatoskr heitir íkorni,
er renna skal
at aski Yggdrasils,
arnar orð
hann skal ofan bera
ok segja Niðhöggvi niðr.


I fall du ikke skjønte en dritt, har jeg oversatt det her:

Ekornet Ratatosk,
løper opp og ned
asken Yggdrasil.
Han forteller ormen Nidhogg
hva ørnen har sagt.

(For ordens skyld nevner jeg at Ygggdrasil var full av dyr; øverst bodde blant annet ørnen Vidofnir og nederst - ved en av røttene - bodde sjefsormen Nidhogg. Nidhogg og småormene hans lå og gnagde på roten, og det er jo ikke sunt for et tre.)
*

Det er forskjell på sladder og sladder. Noe sladder er sosialt lim.

Men den type sladder som formidles med ondskap og skadefryd, den type sladder som ikke er morsom, men som er ekkel - den ødelegger vennskap og gode arbeidsmiljø, og den ødelegger både for den som blir sladret om og - heldigvis - også etterhvert for den som sladrer.

For plutselig en dag skjønner alle at den som sladrer, sladrer om alle. Ingen går fri.

*

Jeg tror vi kan lære mye av historien og historier. Moralen i denne er at hvis du sladrer, er du ikke bare dum, men du er ikke bedre enn en rotte.

Så nå vet du hva vi andre synes om deg.

2 kommentarer:

  1. Oisann, ja, der fikk vi den :-)

    Du har selvsagt helt rett.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har så absolutt mine svin på skogen, men det er det slutt på nå. Jeg gidder ikke lenger høre på drittslenging, og jeg lover etter beste evne å slutte selv.

      Men som sagt; det er forskjell på sladder og sladder :-)

      Slett