Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

mandag 17. juni 2013

Mygg med mening

I går skrev jeg følgende på Facebook: "Jeg har fått syv myggstikk på rompa. Da jeg spurte min mann om han kunne ta et bilde slik at jeg kunne legge det ut på Facebook, sa han at det var en grunn til at det ikke heter Assbook, og da skjønte jeg at jeg har begynt å bli litt for selvutleverende."

Så langt har den fått 42 likes. Jeg er usikker på hvordan jeg skal tolke dette, men jeg er i det positive hjørnet i dag, og velger å tro at over 40 av mine venner ikke på en subtil måte forsøkte å si at "Jo, du er litt selvutleverende, og vær så snill å slutt med det". Jeg velger å tro at de synes tanken på syv myggstikk på rumpa er ganske morsomt.

*

Myggstikkene er stengt tatt ikke midt på rumpa. Den korrekte stedsangivelsen er "veldig høyt opp på låret", men i min alder er jo de geografiske skillene litt, hva skal vi kalle det ...? ... Utviskede? Nok om det.

Myggen - eller myggene - som har hatt en fest på bakenden min kan ha vært høyt utdannet. Eller så er mygg forbundet med universet på en måte som bør få oss til å bli litt urolige. Når jeg tenker meg om vil en høyt utdannet mygg også få meg til å bli litt skeptisk. Uansett hva som foregår av intellektuell omgang i hjernen til disse blodsugerne, er jeg like skeptisk til dem som jeg alltid ha vært.

Myggen eller myggene (hvis de har samarbeidet er jeg litt imponert, faktisk) har nemlig ikke stukket meg syv tilfeldige ganger, syv tilfeldige steder. Den eller de har laget et bilde av Karlsvogna på meg!

Det er prikk likt. Jeg sverger. Og det holder for deg. 

Det er jo helt sykt når man tenker seg om. Jeg går rundt med Karlsvogna på baken. Og det klør noe helt infernalsk.

*

Når man går rundt med mygg-kunst på kroppen og lurer på om det er noe Universet vil fortelle en, er det lurt å gjøre en liten research. Det første jeg fant ut, var at "Karlsvognens stjerner er i seg selv lette å finne på himmelen, og de kan derfor også brukes til å lokalisere andre stjerner." Den informasjonen prøver jeg å glemme. Og det oppfordrer jeg også andre til å gjøre. Min karlsvogn kan ikke brukes til å lokalisere NOE som helst. Ok?

Den neste informasjonen jeg kom over var at Karlsvogna ikke er et ekte stjernebilde. Det var svært overraskende. Ikke et stjernebilde? Hva med alle de årene jeg tilbrakte i speider'n? Det er tre ting jeg husker derfra: hvordan tegne det norske flagget og at Orion og Karlsvogna er de mest kjente stjernebildene. Eller var det Orions belte? Æsj. Nå tror jeg at jeg begynner å blande inn Jon Michelets film. Glem det med beltet.

*

Det er faktisk mulig at den eneste nytten jeg fikk av å være gulmeis i Stathelle Speidergruppe var å vite det korrekte forholdet mellom de røde rutene og det blå og hvite krysset. Det er ikke stort, og jeg tror ikke jeg har tegnet et flagg siden midt på 70-tallet.

Det at Karlsvogna ikke er et stjernebilde skyldes Den internasjonale astronomiske unionen. Heldigvis for meg, kan navnet forkortes IAU.

IAU sitter av en eller annen grunn og bestemmer hvem som skal ha rett til å kalle seg et stjernebilde og hvem som ikke skal det. Hør hvordan Wikipedia beskriver dem:

Den internasjonale astronomiske unionen (forkortet IAU), (Fransk: Union astronomique internationale) forener nasjonale astronomiske selskaper fra hele verden, basert på individuelt medlemskap. Den er medlem av Det internasjonale vitenskapsråd (ICSU). Den blir av alle land anerkjent som autoritativt organ for navngiving av stjerner, planeter, asteroider og andre himmellegemer og fenomener i det vitenskapelige samfunn. 
Arbeidsgrupper inkluderer Working Group for Planetary System Nomenclature (WGPSN – arbeidsgruppe for planetarisk navngivingsnomenklatur) som vedlikeholderastronomiske navnsettingskonvensjoner og planetarisk nomenklatur for planetariske legemer. IAU er også ansvarlig for ordningen med astronomiske telegrammer som produseres og blir distribuert på dets vegne av Central Bureau for Astronomical Telegrams. Minor Planet Center (MPC) som er en informasjonsbank for alle legemer i solsystemet som hverken er planeter eller måner opererer også under IAU.

Hva gir du meg? Har du sett noe som likner mer på en beskrivelse av et pompøst supperåd?

Jeg skal gi dem en sjanse til å motbevise teorien min. I kveld sender jeg søknad om å få baken min godkjent som et stjernebilde. 

Alternativt som en måne.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar