Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

søndag 16. desember 2012

Høydepunkt i 2012

Kjære alle,

Dette er et julebrev. Jeg har etter beste evne forsøkt å fremstille både meg selv og mine omgivelser på en mest mulig fordelaktig måte, men slikt koster meg mye, og jeg føler behov for å si allerede nå at det ikke er sikkert at jeg vil klare det.



Helse
Familiens samlede fysiske og mentale helse har vært stabil. Det til tross for utfordringer når det gjelder håndverkere og ansatte i servicebransjen.

Til tross for et grundig PR-arbeid og døgnkontinuerlig lobbyvirksomhet, har det i 2012 (for første gang) ikke lykkes min kjære i å fremstille seg selv som den som er mest i mental balanse i familien. Hans rykte som balansert og rolig ble grundig torpedert etter at han sa "Vi kommer ikke til å rekke dette" og "Faen heller" hele 25 ganger da vi sto en time i kø på vei til Gardermoen.

Vi rakk flyet og jeg sa bare "hva var det jeg sa" to ganger, og opprettholdt dermed min status som "den som alltid har rett, men som ikke kan la være å gni det inn". Eller "en dårlig vinner" som jeg også blir kalt.

Søksmål
Etter å først ha takket nei til et "privat oppgjør", opplevde vi å bli saksøkt av en gjerrige svenske som kjøpte huset vårt i 2009. Saken løste seg imidlertid da svensken fikk vite at min kjære aldri har slettet en mail i hele sitt liv, og at vi derfor satt med en del ganske ok bevis for vår side av saken.

I 2012 har vi planlagt ett søksmål, så følg med. Hvis navnet ditt begynner på S og du selv vet at du er en sleip, løgnaktig jævel, bør du begynne å forberede deg nå.

Friluftsliv
Det sier vel sitt at jeg var i tvil om "friluftsliv" skrives med eller uten s. Hvis naturen blir slitt, er det med andre ord ikke min skyld. Jeg liker asfalt, butikker og kort avstand til bad med fliser og varmekabler. Det er ikke mange fjell som kan skryte av å ha det.

I 2012 fikk naturen imidlertid overraskende besøk av meg. To ganger, til og med. I løpet av én helg besteg jeg to topper, og det frister faktisk til gjentakelse. Året 2013 vil jeg antakelig løpe opp og ned fjellskrenter til turistforeningen ber meg om å stoppe. Jeg har nemlig oppdaget at fjellturer er slankende.

Vekt
Den samlede familievekten var stabil i 2012. Bikkja gikk imidlertid ned en kilo, noe som kan skyldes en fjelltur i august der han var mer død enn levende.

Etter 15 timers søvn var han klar til å gå videre. Bikkja, altså.


Whiskey
Dette kapitlet omhandler Whiskey og whiskey; altså både bikkja og drikkevaren. For enkelhets skyld.

Bikkja fikk i snitt tre turer hver dag i 2012, og stort sett er det min kjære som går morgen- og kveldstur og min yngste sønn som tar ansvar midt på dagen.

Whiskey er den eneste av oss som hadde omgangssyken i 2012, men til gjengjeld hadde han den to ganger.

Det toppet seg for min yngste da han kom hjem og fant ut at bikkjeskinnet ikke bare hadde hatt rennemage på det ene persiske teppet, men at han også hadde kastet opp på toppen av dritten. Som om ikke det var nok, prøvde dyret å gjøre rent etter seg ved å spise det hele opp.

I 2012 ble Whiskey også et meme. Bruk Google hvis du ikke vet hva et meme er.
Du kan finne flere bilder av Whiskey hvis du søker på "gentleman dog meme".


Whiskey har ikke spist en eneste sko i hele 2012, men man kan fremdeles ikke legge fra seg en kashmirgenser uten høy risiko for at den blir spist opp.

Så vidt meg bekjent har det gått med fem hele flasker Jack Daniel's i 2012, men siden whiskey også er ingrediens i min manns beryktede barbecue-saus, er det ikke grunnlag for å hevde at det drikkes store mengder. Det grilles imidlertid året rundt. Selv i 20 minus.

Mat
Heller ikke i år har vi oppnådd målet om sunn mat minst fire ganger i uken.

Snop
Heller ikke i år har vi oppnådd målet om snopfrie dager minst fire ganger i uken.

Årets høydepunkt
Den lille kokosbollefabrikken åpnet rett nedenfor oss i august.

Årets krise
Den lille kokosbollefabrikken åpnet rett nedenfor oss i august.

Fysisk fostring
Heller ikke i år ble det til at jeg innfridde løftet mitt om å ta en løpetur med min mann. Det kommer heller ikke til å skje i 2013 etter at han i 2009 løp i sirkler rundt meg da vi skulle løpe på Bygdøy.

Sosialt liv
Siden det fremdeles henger fire kjoler i skapet mitt med prislappen på, er jeg nødt til å konkludere med at det sosiale livet ikke har vært godt nok. Enten det, eller så har jeg shoppet litt mer enn jeg burde.

Shopping
Shoppingen har vært tilfredsstillende i 2012. Jeg har landet på to favorittbutikker; Studio Scarpa og The Lovely Trap - begge på Majorstua - og jeg har advart alle jeg kjenner mot å shoppe hos Gunnar Øye. Gunnar Øye har byens desidert mest uhøflige og nedlatende betjening, og fortjener ikke at du legger igjen en krone der.

Jeg har dessuten brukt en del penger i London, Paris og Ankara. Men det var bare for å bidra økonomisk til å løse finanskrisen i Europa.

Barn
Siden min yngste ble høyere enn meg i forrige uke, vil overskriften "Barn" ikke lenger benyttes. Dersom det er behov for å beskrive avkommet, vil det enten stå under "Gjeldsarvingene" eller "Gubbungene" - avhengig av omstendigheter og oppførsel.

Og hvis noen skulle lure; det blir ikke flere barn. Etter en problemfri operasjon i 2009 har jeg egg, men ingen kurv å ha dem i.

Oppnåelige mål for 2013
Ingen

Uoppnåelige mål for 2013
Spise sunt, trene mer, ikke sladre, være snill og ikke fortelle upassende vitser.


Med ønske om en god jul, fint vær og oppfyllelse av hele ønskelisten din,
Birgitte

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar