Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

fredag 9. november 2012

Victorias hemmeligheter

I motsetning til hva man kanskje skulle tro, har ikke Victoria mange hemmeligheter. Hun bare later som. Hvert år viser hun nemlig frem det meste. Vi snakker om undertøy.

Undertøy er selvforklarende; det er tøy man har under. Under andre klær.

Etter min mening er undertøy noe som ikke skal synes, men hvis det skulle slumpe til å vises bittelitt - det hender bluser kan være forræderiske både når det gjelder gjennomsiktighet og knepping - så bør det være pent og rent.

Et annet poeng ved undertøy er at man skal føler seg vel når man har det på seg. Man krysser gaten på rødt i trygg forvissning om at hvis man skulle komme i klammeri med en buss, vil legene som tar deg i mot på akuttmottaket og klipper opp buksene dine, nikke anerkjennende og tenke noe i retning av "jammen er hun ikke pent kledd fra innerst til ytterst". Det vitner om at man kommer fra et møblert hjem.

*

Undertøyet til Victoria er ikke som annet undertøy. En Victoria-BH lar seg ikke kneble av en bluse, for å si det sånn. Nei, da. En BH'er fra Victoria overdøver et hvilket som helst plagg. Kanskje med unntak av dunjakken min; En herremodell fra North Face.

Jeg mener at Victoria har gjort en tabbe med disse påtrengende, oppstasede små plaggene. Det er jo klin umulig å få dem til å holde kjeft. Undertøyets viktigste jobb sånn til daglig, er å sørge for at klærne man har utenpå sitter pent. Undertøy skal fremheve resten av garderoben. Bråkete undertøy er rett og slett en uting.



Tøybladene hun har på hoftene er egentlig papirlommetørklær som hun kan snyte seg med hvis hun skulle få et høysnueanfall

Hei og hå, hvor det går. Neste punkt på programmet er vanning av monsterblomstene.

Jeg klager ikke på at modellene Victoria bruker skylder BMI eller at de opptrer som selvlysende juletrær når de sprader på catwalken. Jeg kritiserer heller ikke at de går med høyhælte sko før de har tatt på seg skjørtet. For jeg forstår at dette er et show. Kanskje først og fremst for menn.

Litt upraktisk i hverdagen, men blås. Nå er det fest.

At menn har sans for kjempeorkideer og vinger, visste jeg ikke, men det er selvsagt kunnskap jeg vil benytte. Julepresangen til min kjære er i boks; han skal få en blomst og en liten engel han kan henge på juletreet vi ikke har. Jeg tror jammen jeg skal spandere en blomsterpotte på ham også. Han har vært både snill og tålmodig i år.

*

Jeg vil gjerne understreke at jeg ikke er prippen. I alle fall ikke hvis man sammenlikner meg med Mary Poppins eller hun som sang "The hills are alive" mens hun løp usminket og godt tilkneppet mellom alpetoppene. Men jeg vil likevel påpeke at Victorias undertøy har et par mangler. Et par åpenbare mangler.

For det første; Hvis man kjøper en dyr kashmirgenser, vil man nødig ha den raspet opp av en masse halv- og heledelstener som enkelte av Victorias BH'er er dekket med. Det er rett og slett ikke ok. Man vil heller ikke at det skal se ut som man har flere titalls brystvorter som peker lystig ut i alle himmelretninger. Stener på BH'er er rett og slett en temmelig dårlig ide.

Og for det andre (hvis du er en sart mann, må du ikke lese videre); Det er ikke mange kvinner som likner på modellene på catwalken. På vegne av alle oss som aldri har fått tilbud om å sprade halvnakne noe som helst sted for penger, vil jeg gjerne påpeke at våre krav til en truse er enkle og ukompliserte; vi vil bare unngå å se ut som feilstappa pølser, og vi synes det er innmari praktisk hvis undertøyet kan vaskes på minst 60 grader og tåle en runde i tørketrommelen etterpå.

*

Victoria; Ring meg hvis du tenger flere råd. Men hvis du trenger flere modeller, får du ringe noen andre. Den jobben hadde jeg ikke tatt for alle pengene i verden. Eller forresten; hvis det er krise, kan vi jo diskutere det. Jeg kan kanskje la meg overtale. Hvis det ikke er en mandag, for da er det både Forbrytelsen og Homeland på Tv2.

2 kommentarer:

  1. Hei, Birgitte. Jeg leser ofte bloggen din, og jeg setter stor pris på dine underfundige og morsomme kommentarer. Men i dette innlegget ser jeg at du har gjort samme feilen som jeg gjorde for lenge siden: Damer pynter seg nemlig ikke for menn. Damer pynter seg for å imponere andre damer!

    Selvsagt vil også damer gjerne kle seg i plagg som gjør at de føler seg vel, men bare dersom det ikke går på bekostning av å imponere andre damer. Antrekket må minst møte den samme standarden som man tror anledningen krever.

    Ta valg av sko, for eksempel. Fornuftige, behagelige sko som er tilpasset foten, klimaet og dagens vær er nesten alltid upassende for anledningen (med mindre de skal brukes KUN til og fra jobb). Med de utfordringer det medfører. Helt uavhengig av hva en mann ville mene.

    Og til det du skriver om: Ingen menn jeg kjenner har sans for "kjempeorkideer og vinger." Når det gjelder undertøy, så tror jeg mange menn ville si at det flotteste dameundertøy de kan tenke seg, er dameundertøy som ligger på gulvet ved siden av sengen :-)

    SvarSlett
  2. Ha, ha! Du har rett i at vi pynter oss for andre damer - men også for vår egen del (og litt for dere). Men siden du så frimodig røper våre hemmeligheter skal jeg gi deg en til (tilgi min manglende logikk): det finnes bare ti par stay ups i hele verden. Og de går på omgang mellom kvinner. De single damene står alltid først i køen, og dem er det tragisk mange av.

    Dessuten vet vi at dere menn mener at undertøyet gjør seg best på gulvet; hvorfor tror du ellers at Sloggi Maxi selger som det møkket det er?

    B

    PS Et råd til alle menn siden det er fredag og snart jul: Sjekk størrelsen på undertøyet (eller ringene) hennes FØR dere skal rase rundt i butikkene dagen før den store dagen. Kjøper dere undertøy uten å ha sjekket størelsen, så sørg i alle fall for at trusen er for liten og BH'n er for stor. Og hvis dere ikke vet ringstørrelsen, så går et alltid an å kompensere med en ekstra stor diamant.

    SvarSlett