Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

fredag 9. august 2013

Kjære partitilhenger

Kjære partitilhenger,

Jeg trenger hjelp av deg. Det er ikke lett å orientere seg i jungelen av lovforslag, løfter og spissformuleringer, og jeg er jammen ikke sikker på om jeg alltid kan stole på det som blir formidlet av journalister og politiske kommentatorer. Jeg er rett og slett forvirret, og det er jo en slags krise, for som du vet bedre enn de fleste, så er det jo snart valg.

Jeg er departementsansatt, og siden vi byråkrater alltid - og særlig i arbeidstiden - heier på den politikeren som til en hver tid er sjefen vår ("kongen er død, leve kongen"), deltar jeg ikke i den offentlige debatten. Hvis jeg skulle gjort det - og altså vært litt som deg - liker jeg å tro at jeg hadde gjort det med verdighet.

Nå er jeg ikke sånn superverdig til vanlig, så det er kanskje en illusjon, men politikk er alvorlige greier, og om ikke det er så alvorlig, så er det i alle fall veldig, veldig viktig. Derfor denne verdigheten, altså.

Jeg ville nok også hatt et ideal om å forklare hva jeg sto for uten å ta det pedagogiske grepet "vise hva jeg mener ved å trekke frem det motsatt og kanskje drite det motsatte standpunktet og de som hevder det litte granne ut". Håper jeg.

Men jeg innser jo at det er både enkelt og fristende å argumentere ved hjelp av motstanderen, for det er jo ikke til å komme fra at det er nok av pussigheter å ta av.

Som velger i denne jungelen, ber jeg altså om at du hjelper meg, og da er det bare forvirrende og litt irriterende, faktisk, hvis jeg først må forholde meg til ironien din og så - kanskje - til budskapet om hva du og partiet du heier på vil. Så ikke gjør den tabben, er du snill.

Og vet du hva? Når noen heller vil fortelle om motstanderens (i deres øyne) feilslåtte politikk enn om hva de selv står for, blir jeg skeptisk. Ja, regelrett mistenksom. Og sånne lettvinte sammenstillinger som "vil du heller ha iskrem enn gratis tannlege?" eller "vei eller miljø?" blir jeg litt sur av. Hvor dum tror de at jeg er? Det er til å bli fornærmet av. Og det er det vel ingen som tror de trekker stemmer på, vel?

Så - du som i de neste 30 dagene jobber hardt for å få stemmen min - gidder du å gjøre meg den tjenesten? Det burde være enkelt; snakk til meg som om jeg var smart (jeg glimter til innimellom, skjønner du, og dessuten er det veldig greit å ikke bli nedvurdert), fortell meg hva ditt parti mener, så tar de andre seg av resten og gi meg gjerne mer enn et slagord, for jeg vil vite hva partiet ditt kommer til å gjøre, og ikke hva reklamebyrået deres mener.

Til slutt vil jeg bare si tusen takk. Du som er politisk interessert og som til og med legger ned en haug med timer for demokratiet vårt, fortjener en stor takk - uansett hvilket parti du tilhører eller hvilken sak du støtter.

Birgitte, velger

Det er så pent at vi blir nødt til å fylle det med noe som står i stil


2 kommentarer:

  1. Velformulert forsøk, Birgitte, men er redd det faller på stengrunn. Jeg undres stadig over at presumptivt intelligente mennesker som enkelte av disse partitilhengerne er, synker til nivå der selv kransekakevitseforfattere ville rødme. Noen ganger får jeg lyst til å levere stemmeseddelen i makulatoren istedet for valgurnen. Når det blir for ille, henter jeg frem mitt yndlingssitat fra partileder Leif Sonell i Vårt parti: "Når vi kommer til makten skal alle få det som de vil. Og vil de ikke det, skal vi nok få dem til det".

    Forøvrig har jeg lest noen av de andre postene dine og du skriver godt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ha, ha. Godt sitat. "Bamsemums til folket" er et annet. Ukjent opphav.

      Godt valg!

      Slett