Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

Har utsikt, søker innsikt (fotograf: H. Frisch)

torsdag 1. august 2013

Hør her, handyman

- Det har ikke blitt mye soling og lesing denne sommeren, sa min mann. - Snakk for deg selv, svarte jeg og noterte meg at jeg må ønske meg en ny hengekøye til neste år.

Min mann var full av plankestøv. Hadde støvkornene vært litt større, hadde de kvalifisert til fliser, men nå så det mer ut som pudder enn pigger. Støvet kom fra den nye kapp- og gjærsagen han kjøpte i morges og en haug med planker han skal bruke til å kle inn veggen med.

Kjøpet var et slags trøste-kjøp, tror jeg. I går kveld begynte han nemlig å rive ned panel, bare for å finne råte så langt han kunne se. Det ble umiddelbart sendt en sms til nærmeste snekker, og i dag morges kom en halvnaken snekker og byttet ut noen digre planker, så nå gjenstår det bare å sette opp en 20-30 panelbord. Og å sage dem til, selvsagt, men det er jo bare gøy når man har fått seg nytt leketøy.

*

Samtidig med at denne halvt påkledde snekkeren vandret rundt her, hadde vi også besøk av en elektriker. Det var høyst nødvendig. Livsnødvendig, faktisk.

*

Da vi tok over denne hytta, ansatte vi en luring som skulle pusse opp alle flater, installere nytt kjøkken, lage bad og vaske- og tørkerom. Ved første øyekast, så det ut som han gjorde en god jobb. Også når vi gikk med lupe og lykt, så det ut som jobben var utført med presisjon og etter mine ønsker.

Men så kom min mann til å ta på vasken og oppvaskmaskinen samtidig, og det gjorde nok vondt, for jeg synes jeg merket at det luktet svidd i en time etterpå.

Elektrikeren som var her i dag mente at jeg hadde hatt flaks som ikke ble enke, for luringen som fikk med seg en hel masse hundretusen for å legge parkett og male vegger og et par vesentlige ting til, hadde ikke jordet det elektriske anlegget. Han hadde imidlertid tatt seg bryet med å samle jordingene bak en stor kabel slik at det skulle se ut som det var gjort på forskriftsmessig måte.

*

Så her er det jeg vil si til håndverkere som holder på å ta livet av uskyldige menn jeg er gift med (det er bare én, altså): Løp, din jævel. Løp mens du kan.

Her er det jeg vil si til snekkere som ikke har på seg t-skjorte: Du trenger ikke endre på noe, bare fortsett.

Til min mann vil jeg si følgende: Kunne du være så snill å rydde opp etter deg når du er ferdig med det bråket du driver med, tror du? Og før du kommer og legger deg, er det fint hvis du dusjer av deg de trerestene.


Greit nok, så har jeg kanskje ikke gjort så veldig mye annet enn å jobbe med brunfargen i sommer, men navnet mitt står på plankene. Jeg ville bare ha sagt det.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar